آیا هدف دعا برآمدن حاجت و رفع گرفتارى و…
در این مطلب از سایت تریپ لند به آیا هدف دعا برآمدن حاجت و رفع گرفتارى و… می پردازیم. پس به شما پیشنهاد می کنیم حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
حقیقت دعا چیست ؟
دعا و مناجات، نوعى توسل عاشقانه به معشوق و پيوستن موجودى كوچك و ناتوان به وجودى بى نهايت بزرگ و توانا است.آدمى به هنگام دعا- كه همچون گدايى بينوا، دست نياز به درگاه كريم بى نياز دراز مى كند- به حقيقت وجودى خويش نزديك میشود انسانى كه خود را تهى دست و بينوا، رانده و از همه جا مانده، حقير و فقير، خوار و زبون و بيچاره و بى پناه ديد، اكنون حقيقت هستى او- كه پرتوى از هستى مطلق خداوند است- هويدا مى گردد و با احساس بستگى و پيوند با حق و نيازمندى به او، حال و شورى وصف ناشدنى به انسان مى بخشد. بنده در حال دعا و مناجات، چنان غرق لذت مى شود كه پستى و زبونى خويش را فراموش مىكند و از ياد دوست لبريز و سرشار مى گردد و مجموعهاى از اميد و بشارت و نور و نيرو مى شود.
جملات شورانگيز دعا، چون آبشارسپيده در افق روح، فرو مى ريزد و روح انسان را روشن و مشتعل مى سازد، همان طور كه سيل زرّين آفتاب، تيره گى ها را از ميان برمى دارد و جهان را در نور فرو مى برد. در دعا و توسل، روح تسكين مى پذيرد و التهاب دل فرو مى نشيند و بى قرارى ها جاى خود را به آرامش و قرار مى دهد همانند فرزند گمشده اى كه به مادر برسد يا تشنه كامى كه به چشمه اى زلال و گوارا دست يابد.
همدم شدن با خداوند و راز و نياز با دوست و در ميان نهادن دردِ دل با او، غمها را سبك مىكند و دلها را روشنايى و فروغ مىبخشد. لذت دعا و مناجات با ذات بى زوال خداوند، چون چاشنى سحرانگيزى، همه تلخىها را شيرين كرده، زندگى را باصفا و گوارا مىسازد.
جان ناشكيبا و بىطاقتى كه ديگر توان تحمل بار رنج و درد را ندارد، در پرتو دعا و راز و نياز و گريستن و خالى شدن از عقدهها، گنجايش دريا گونه مىيابد و هجوم طوفان و بلا و غم را نسيمى دلانگيز مىانگارد.
دعا آبرو بخش انسان در پيشگاه ربوبى است و اگر دعاى ما نبود، در نزد خداوند قدر و اعتبارى نداشتيم:
(قُلْ ما يَعْبَؤُاْ بِكُمْ رَبِّى لَوْ لا دُعاؤُكُمْ)(1) «اگر دعاى شما نبود، خداوند به شما اعتنا و توجهى نداشت».
دعا «بهترين و برترين عبادت»(2)، «مغز عبادت»(3)، «كليد رستگارى»(4)، «گشاينده درِ رحمت»(5) و «سلاح مؤمن و ستون دين و نور آسمانها و زمين»(6) است.
شرح دعاي وداع با ماه رمضان
موانع استجابت دعا از نظر امام سجاد علیه السلام
آیه 60 سوره غافر: ادْعُوني أَسْتَجِبْ لَکُمْ
آيا در دعا بايد فقط دعاهايى كه معصومين(ع) بيان نموده اند بخوانيم؟
دعا «محبوبترين عمل در نزد خداوند»(7)، «نيمى از عبادت»(8)، «سلاح پيامبران»(9) و «سپر مؤمن»(10) است.
دعا «دفع كننده امواج بلا»(11)، «سبب شفاى از هر بيمارى»(12) و «دفع كننده قضا و قدر» است.(13)
بايد دانست كه هدف نهايى از دعا، تنها برآمدن حاجت و رفع گرفتارى و سختى و شفاى بيماران نيست بلكه براى اهل حال و معرفت- كه شناختى درست از جهان و رويدادهاى آن دارند- انس با ذات پاك خداوندى است كه كانون همه نيكى ها و زيبايى ها است. از استجابت دعا با ارزشتر، روح اجابت است و در نزد آنان، دعا در عين حال كه وسيله است، هدف نيز مىباشد.
توجه به اين نكته لازم است كه مكان و زمان دعا، در رسيدن به آثار و نتايج مادى و معنوى آن، تأثيرى به سزا دارد و اولياى الهى در روايات فراوانى، مكانها و اوقاتى را كه دعا در آنها زودتر به اجابت مى رسد، بيان كردهاند.
در ميان اوقاتى كه مناسبت بيشترى براى دعا و مناجات با قاضى الحاجات دارد، ماه مبارك رمضان- كه ماه مهماندارى خداوند و گسترده شدن خوان طعامهاى معنوى و روحانى است- داراى جايگاهى ممتاز است و دعا و نيايش در اين ماه، حال و هوايى ديگر دارد.
رمضان تنها بهار قرآن كريم و هنگامه تلاوت كلام روح بخش خداوند نيست، بلكه فصل شكفتن گل واژههاى دعا و غنچههاى نيايش بر لبهاى مشتاقان مؤمن نيز مىباشد. روزهداران خداجو، در زلال رمضان دل و جان را مىشويند و برگرد حريم دوست پرواز مىكنند و بر شاخسار ذكر و يادِ محبوب و دعا و نجواى با او آشيان مىگيرند و با اشك روان، دشت تفتيده قلبشان را نمناك مى سازند و بر درد و زخم دلشان مرهمى مى نهند.
در اين ميان، دعاها و مناجات هاى امامان معصوم (ع) با سوز و شور و آهنگى ديگر همراه است. حقايق و معارفى كه در اين ماه عزيز، در قالب دعا از ناى پاك برگزيدكان حق برآمده، از محتوا و ژرفاى خاصى برخوردار است. انس با دعاهاى اهل بيت (ع) در ماه باعظمت رمضان، در بهرهمندى بيشتر از مهمان خانه الهى و سفره گسترده رمضان، بسى سودمند و پرفايده است. دعاهاى رسيده از برگزيدگان حق در اين ماه نورانى، بسيار است….
(1) فرقان (25)، آيه. 77
(2) محمدى رىشهرى، ميزان الحكمه، ج 3، ص 245، ح. 5516
(3) همان، ح. 5519
(4) همان، ح. 5521
(5) همان، ح. 5522
(6) همان، ح. 5523
(7) همان، ح. 5525
(8) همان، ح. 5533
(9) همان، ح. 5540
(10) همان، ح. 5544
(11) همان، ص، 249، ح. 5554
(12) همان، ص 248، ح. 5552
(13) همان، ح. 5549
پرسمان