مراسم ختم انعام چگونه است
در این مطلب از سایت تریپ لند به مراسم ختم انعام چگونه است می پردازیم. پس به شما پیشنهاد می کنیم حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
پاسخ حجت الاسلام طاها:
سوره انعام جایگاه عظیم و رفیعی در قرآن دارد، ولی اینکه در بین آن ، اذکار و اورادی را بیاورند، اصلاً درست نیست و سند روایی صحیح و درستی هم ندارد!. برای حاجات و توسل به این سوره آن را از اول تا آخر بخوانند و می توانند به صورت دسته جمعی هر کدام آیاتی را تلاوت نمایند یا یک نفر قرائت کند تا سوره ختم شود، پس از آن دعا نمایند. باید تمام تلاش این باشد که محتوای سوره فهمیده و درک شود و از حاشیه سازی های بدون سند خودداری شود!. در فضیلت این سوره همین بس که روایت می فرماید: «سوره«انعام» را هفتاد هزار فرشته، به هنگام نزول بدرقه کردند، و کسى که آن را بخواند (و در پرتو آن روح و جانش از سرچشمه توحید سیراب گردد) تمام آن فرشتگان براى او آمرزش مى طلبند.«بحار الانوار»، ج 89، ص 274 »
باید توجه داشت تا روایت نباشد صحیح نیست در وسط آیات قرآن برخی از دعاها را اضافه کرد، بله روایتی درباره «سوره الرحمن» وجود دارد و در فرض تمام بودن سند آن، حضرت به تکرار برخی جملات برای همین سوره اشاره دارند، اما این دلیل نیست که در سور دیگر اضافاتی را داشته باشیم بلکه انحصار در همین سوره و با همین الفاظ حضرت دارد.
خواندن سوره “انعام” در حال عادت ماهیانه و زیارت عاشورا
ختم سوره انعام
از امام صادق علیه السلام روايت شده كه هر كه را بسوى خدا حاجتى باشد و بخواهد برآورده شود چهار ركعت نماز گذارد و بخواند در هر ركعت فاتحة الكتاب و انعام و در پس از نماز بگويد:
يا كَريمُ يا كَريمُ يا كَريمُ يا عَظيمُ يا عَظيمُ يا عَظيمُ يا اَعْظَمَ مِنْ كُلِّ عَظيمٍ يا سَميعَ الدُّعآءِ يا مَنْ لاتُغَيِّرُهُ اللَّيالى وَالاَْيّامُ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَارْحَمْ ضَعْفى وَ فَقْرى وَفاقَتى وَ مَسْكَنَتى فَاِنَّكَ اَعْلَمُ بِها مِنّى وَ اَنْتَ اَعْلَمُ بِحاجَتى يا مَنْ رَحِمَ الشَّيْخَ يَعْقُوبَ حينَ رَدَّ عَلَيْهِ يُوسُفَ قُرَّةَ عَيْنِهِ يا مَنْ رَحِمَ اَيُّوبَ بَعْدَ طُولِ بَلاَّئِهِ ي ا مَنْ رَحِمَ مُحَمَّداً وَ مِنَ الْيُتْمِ آو اهُ وَ نَصَرَهُ عَلى جَب ابِرَةِ قُرَيْشٍ وَ طَواغيتِها وَ اَمْكَنَهُ مِنْهُمْ يا مُغيثُ يا مُغيثُ يا مُغيثُ .
المجتنى من الدعاء المجتبى، النص، ص: 37
محتواى سوره انعام
نقش فلسفه و عرفان نظرى در «فهم دين»
پرسش : سوره«انعام» حاوى چه مطالبى مى باشد؟
پاسخ:
گفته مى شود: این سوره شصت و نهمین سوره اى است که در «مکّه» بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل گردید، ولى در چند آیه از آن گفتگو است که بعضى معتقدند: این چند آیه در «مدینه» نازل شده است.
اما از روایاتى که از طریق اهل بیت(علیهم السلام) به ما رسیده استفاده مى شود که: یکى از امتیازات این سوره آن است که تمام آیاتش یک جا نازل شده است (1) و بنابراین همه آن «مکّى» خواهد بود.
1 ـ هدف اساسى این سوره، همانند سایر سوره هاى مکّى، دعوت به اصول سه گانه «توحید»، «نبوت» و «معاد» است ولى بیش از همه، روى مساله یگانه پرستى و مبارزه با شرک و بت پرستى دور مى زند، به طورى که در قسمت مهمى از آیات این سوره روى سخن به «مشرکان و بت پرستان» است و به همین مناسبت گاهى رشته بحث به اعمال و کردار و بدعتهاى مشرکان مى کشد.
2 ـ تدبر و اندیشه در آیات این سوره که آمیخته با استدلالات زنده و روشنى است، روح توحید و خداپرستى را در انسان زنده کرده و پایه هاى شرک را ویران مى سازد و شاید به خاطر همین به هم پیوستگى معنوى و اولویت مساله توحیدبر سایر مسایل بوده، که همه آیات آن یک جا نازل گردیده است.
3 ـ و نیز به خاطر همین موضوع است که در روایاتى که پیرامون فضیلت این سوره نازل شده کراراً مى خوانیم سوره«انعام» را هفتاد هزار فرشته، به هنگام نزول بدرقه کردند، و کسى که آن را بخواند (و در پرتو آن روح و جانش از سرچشمه توحید سیراب گردد) تمام آن فرشتگان براى او آمرزش مى طلبند (2)
4 ـ دقت در آیات این سوره، مى تواند روح نفاق و پراکندگى را از میان مسلمانان برچیند، گوش ها را شنوا، چشم ها را بینا و دل ها را دانا سازد.
ولى عجیب این است: بعضى، از این سوره، تنها به خواندن الفاظ آن قناعت مى کنند و جلسات عریض و طویلى براى «ختم انعام» و حل مشکلات شخصى و خصوصى خود با تشریفات ویژه اى تشکیل مى دهند که به نام جلسات «ختم انعام» نامیده مى شود.
مسلّماً اگر در این جلسات به محتواى سوره دقت شود نه تنها مشکلات شخصى، مشکلات عمومى مسلمانان نیز حل خواهد شد.
اما افسوس که بسیارى از مردم به قرآن به عنوان یک سلسله «اوراد» که داراى خواص مرموز و ناشناخته است مى نگرند و جز به خواندن الفاظ آن نمى اندیشند، در حالى که قرآن سراسر درس است و مکتب، برنامه است و بیدارى، رسالت است و آگاهى. (3)
- پی نوشت:
(1). «مجمع البيان»، جلد 4، صفحات 5 و 6، ابتداى سوره انعام، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات، بيروت، طبع اول، 1415 ه ق؛«مستدرك»، جلد 4، صفحه 296 به بعد، چاپ آل البيت؛ «بحار الانوار»، جلد 89، صفحات 274 و 275؛ «نور الثقلين»، جلد 1، صفحه 696، مؤسسه اسماعيليان، طبع چهارم، 1412 ه ق؛ «درّ المنثور»، جلد 3، صفحات 2 و 3، دار المعرفة، مطبعة الفتح جدة، طبع اول، 1365 ه ق؛ «فتح القدير»، جلد 2، صفحه 96 به بعد، عالم الكتب. - (2). «مجمع البيان»، جلد 4، صفحات 5 و 6، ابتداى سوره انعام، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات، بيروت، طبع اول، 1415 ه ق؛«مستدرك»، جلد 4، صفحه 296 به بعد، چاپ آل البيت؛ «بحار الانوار»، جلد 89، صفحات 274 و 275؛ «نور الثقلين»، جلد 1، صفحه 696، مؤسسه اسماعيليان، طبع چهارم، 1412 ه ق؛ «درّ المنثور»، جلد 3، صفحات 2 و 3، دار المعرفة، مطبعة الفتح جدة، طبع اول، 1365 ه ق؛ «فتح القدير»، جلد 2، صفحه 96 به بعد، عالم الكتب.
- (3). سایت هدانا برگرفته از تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و نهم، ج 5، ص 181.
-
ختم ومن يتق الله براي روزي مادي و معنوي
ختم سوره واقعه در روز دوشنبه اول ماه+ طبق نظر آيت الله بهجت
چله زیارت عاشورا آیت الله حق شناس
ذکر یونسیه و دستور آیت الله ملکی تبریزی
باطل كردن سحر و اثر چشم زخم +دستور آيت الله بهجت
کلید: متن ختم انعام مراسم ختم انعام ختم انعام دانلود متن دعای ختم انعام سفره ختم انعام مراسم ختم انعام چگونه است؟ آداب مراسم ختم انعام نحوه برگزاری مراسم ختم انعام مجرّب ترین نحوه ختم سوره مراسم ختم انعام چگونه است مراسم ختم انعام چگونه است مراسم ختم انعام چگونه است مراسم ختم انعام چگونه است مراسم ختم انعام چگونه است انعام فضیلت و خواص سوره انعام متن سوره انعام