مذهبی

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم

در این مطلب از سایت تریپ لند به نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم می پردازیم. پس به شما پیشنهاد می کنیم حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم

در نوشتار قبل « نحوه خواند صیغه و شرایط عقد موقت مطابق نظر 10 مرجع» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

ازدواج دائم شرايطي دارد:

1- صيغه به عربي باشد. (اینجا کلیک نمایید).

2- دختر اگر باكره است، اذن پدر را داشته باشد.(اینجا کلیک کنید). اگر خانم رشیده است یا قبلا ازدواج کرده (ونزدیکی داشته) است نیازی به اذن ندارد.

3- مهريه معلوم باشد.

4- اگر (مثلا در دوران نامزدي) صيغه موقت براي محرميت خوانده شده است، قبل از اجراي صيغه عقد دائم؛ مرد مدت را به همسرش ببخشد.

نکته: نیازی به حضور شاهد نیست.

شاید این مطالب را هم بپسندید:

عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر

توصیه آیت الله کشمیری در توسل به امام جواد برای حوائج

چطور با بودن شبکه های مجازی غریزه جنسی را کنترل کنیم

مشکلات دوران نامزدی؛ این هشدارها را جدی بگیرید

?هر كدام از موارد بالا نيازمند توضيحاتي است كه در بخش « احكام ازدواج و طلاق» و  قسمت «شرایط عقد ازدواج دائم و موقت» مي توانيد مطالعه نماييد. پس از شرايط عقد نوبت به بيان الفاظ صيغه عقد ازدواج موقت مي باشد كه در ادامه بدان اشاره مي گردد. 


صيغه عقد دائم 

پرسش 46 . اگر مردى بخواهد دخترى را به عقد دائم خود درآورد، چگونه صيغه بخواند؟

همه مراجع: پس از تعيين مهر، مرد به وكالت از طرف زن بگويد: «اَنكَحتُ مُوكِّلَتى (بعد از آن نام زن ذكر شود) نَفْسى عَلَى الْمَهرِ المَعلُوم» سپس از طرف خودش بگويد: «قَبِلْتُ النِّكاحَ لِنَفْسى».

  • (احكام ازدواج،پرسمان).

خطبه مستحب قبل از عقد ازدواج

خوب و مستحب هست قبل از صیغه و عقد ازدواج خطبه ای مشتمل بر حمد خداوند قرائت شود، متن زیر فرازهایی از خطبه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در هنگام عقد حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها است . خطبه به این شرح بود:

[بسم الله الرحمن الرحیم]
اَلْحَمْدُلِلّهِ الْمَحْمُودِ بِنِعْمَتِهِ، اَلْمَعْبُودِ بِقُدْرَتِهِ، اَلْمُطاعِ فِى سُلْطانِهِ، اَلْمَرْهُوْبِ مِنْ عَذابِهِ، اَلْمَرْغُوبِ اِلَیْهِ فِیْما عِنْدَهُ، اَلنّافِذِ اَمْرُهُ فِى اَرْضِهِ وَ سَمائِهِ، اَلَّذِى خَلَقَ الْخَلْقَ بِقُدْرَتِهِ وَ مَیَّزَهُمْ بِاَحْکامِهِ، وَ اَعَزَّهُمْ بِدِینِهِ وَ اَکْرَمَهُمْ بِنَبِیِّهِ مُحَمَّد ـ ثُمَّ اِنَّ اللّهَ جَعَلَ الْمُصاهَرَةَ نَسَباً لاحِقاً، وَاَمْراً مُفْتَرَضاً، وَ شَجَّ بِهَا الاَْرْحامَ وَ اَلْزَمَهَا الاَْنامَ، فَقالَ تَبارَکَ اسْمُهُ وَ تَعالَى جَدُّهُ: وَ هُوَ الَّذِى خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ کانَ رَبُّکَ قَدِیراً… بحارالانوار، جلد 42، صفحه 119 ـ

حمد و ستایش مخصوص خداوندى است که به خاطر نعمتهایش شایسته حمد است، و به خاطر قدرتش در خور عبودیّت، و به خاطر سلطه و حاکمیّتش سزاوار اطاعت، خدایى که عذابش موجب وحشت، و پاداشهایش مایه رغبت، و حکمش در آسمان و زمین نافذ است، خدایى که خلق را با قدرتش آفرید، و آنها را با احکامش از هم جدا نمود، با دینش آنان را عِزّت بخشید، و با پیامبرش محمّد گرامى داشت.
سپس خداوند پیمان زناشویى را همردیف خویشاوندى نسبى قرار داد و تاروپود آن دو را درهم آمیخت، و بر بندگان واجب شمرد، و در همین زمینه خداوند متعال مى فرماید: او کسى است که انسان را از آب آفرید و (گسترش نسل) او را از طریق نسب و زناشوئى قرار داد و پروردگار تو توانا است..


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال 345. براى خواندن صیغه عقد دائم چه عباراتى باید گفته شود؟

جواب: براى خواندن صیغه عقد دائم کافى است که زن بگوید: «زَوَّجْتُکَ نَفْسِى عَلَى الصَّداقِ الْمَعْلُوم» (یعنى خود را به همسرى تو درآوردم به مهرى که معین شده) و مرد هم بعد از آن بگوید: «قَبِلْتُ التَّزْویجَ» (یعنى قبول کردم این ازدواج را) و اگر دیگرى را براى این کار وکیل کنند کافى است که وکیل زن بگوید: «زَوَّجْتُ مُوَکلَتى مُوَکلَکَ عَلَى الصَّداقِ الْمَعْلُومِ» (موکله خودم را به همسرى موّکل تو با مهر معلوم درآوردم) وکیل مرد نیز بگوید: «قَبِلْتُ لِمُوَکلى هَکذا» (من نیز همین گونه از طرف موکل خودم قبول کردم).احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

دستور خواندن عقد

مسأله ۲۳۸۷ ـ اگر صیغه عقد دائم را خود زن و مرد بخوانند، و پس از تعیین مقدار مهر. اوّل زن بگوید: «زَوَّجْتُک نَفَسِی عَلَی الصِّداقِ المَعْلُومِ» یعنی خود را همسر تو نمودم به مهری که معین شده، پس از آن بدون فاصله قابل‌توجهی مرد بگوید: «قَبِلْتُ التَّزْوِیجَ» یعنی قبول کردم ازدواج را، عقد صحیح است؛ و همچنین اگر فقط «قبلتُ» بگوید، عقد صحیح است. و اگر دیگری را وکیل کنند که از طرف آنها صیغه عقد را بخواند، چنانچه مثلاً اسم مرد «احمد» و اسم زن «فاطمه» باشد، و وکیل زن بگوید: «زَوَّجْتُ مُوَکلَک اَحْمَدَ، مُوَکلَتِی فاطِمَةَ عَلَی الصِّـداقِ المَعْلُومِ» پس بدون فاصله قابل‌توجهی وکیل مرد، بگوید: «قَبِلْتُ التَّزْوِیجَ لِمُوَکلی اَحْمَدَ عَلَی الصِّداقِ المَعْلُومِ» صحیح میباشد. و احتیاط مستحب آن است لفظی که مرد میگوید، با لفظی که زن میگوید مطابق باشد، مثلاً اگر زن «زَوَّجْتُ» میگوید، مرد هم «قَبِلْتُ التَّزْوِیجَ» بگوید نه «قَبِلْتُ النّکاحَ». رساله توضيح المسائل آيت الله سيستاني.


 

آيت الله وحيد خراساني

صيغه عقد دائم از خود زن و مرد يا وكيل آنان

مسأله ۲۴۳۲ ـ اگر صيغه عقد دائم را خود زن و مرد بخوانند و اوّل زن بگويد: «زَوَّجْتُكَ نَفْسِي عَلىَ الصِّداقِ الْمَعْلُومِ» يعنى خودرا زن تو نمودم به مهرى كه معيّن شده ، و پس از آن بدون آن كه پى در پى بودن ايجاب و قبول عرفاً بهم بخورد مرد بگويد: «قَبِلْتُ التَزْوِيْجَ عَلىَ الصِّداقِ المَعْلُوْمِ» يعنى قبول كردم ازدواج را به مهرى كه معيّن شده يا بگويد: «قَبِلْتُ التَّزْوِيْجَ» و قصد كند قبول همان ازدواج بر مهر معلوم را ، عقد صحيح است.
واگر ديگرى را وكيل كنند كه از طرف آنها صيغه عقدرا بخواند ، چنانچه مثلا اسم مرد احمد و اسم زن فاطمه باشد و وكيل زن بگويد: «زَوَّجْتُ مُوَكِّلَتِي فاطِمَةَ مُوَكِّلَكَ أَحْمَدَ عَلىَ الصَّداقِ الْمَعْلُومِ» و پس از آن بدون آن كه موالات عرفاً به هم بخورد وكيل مرد بگويد: «قَبِلْتُ التَزْوِيْجَ لِمُوَكِّلِي أَحْمَدَ عَلَى الصِّداقِ المَعْلُومِ» صحيح مى باشد ، و بهتر آن است كه وكيل زن بگويد: «زَوَّجْتُ مُوَكِّلَكَ أَحْمَدَ مُوَكِّلَتِي فاطِمَةَ عَلَى الصِّداقِ المَعْلُومِ».
و بنابر احتياط مستحبّ لفظى كه مرد مى گويد با لفظى كه زن مى گويد مطابق باشد ، مثلا اگر زن «زَوَّجْتُ» مى گويد مرد هم «قَبِلْتُ التَزْوِيْجَ» بگويد ، هرچند «قَبِلْتُ النِّكاحَ» هم مانعى ندارد. رساله توضيح المسائل آيت الله وحيد خراساني


طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني

دستور خواندن عقد دائم

مسأله 2377. اگر صيغه دائم را خود زن و مرد بخوانند و اول زن بگويد:

زَوَّجْتُكَ نَفْسي عَلی الصِّدَاقِ الْمَعْلوُم

خود را زن تو نمودم به مهري كه معين شده،

پس از آن، بدون فاصله مرد بگويد:

قَبِلْتُ التَّزْويجَ قبول كردم ازدواج را عقد صحيح است، و اگر ديگري را وكيل كنند كه از طرف آنان صيغه عقد را بخواند، چنان‌چه مثلاً اسم مرد احمد و اسم زن فاطمه باشد و وكيل زن بگويد:

زَوَّجْتُ مُوَكِّلَتي فَاطِمَةَ مُوَكِّلَكَ اَحْمَدَ عَلی الصِّدَاقِ الْمَعْلوُمِ،

پس بدون فاصله وكيل مرد بگويد:

قَبِلْتُ التَّزْويجَ لِمُوَكِّلي اَحْمَدَ عَلی الصِّدَاقِ الْمَعْلوُمِ

صحيح مي‎باشد، و بهتر آن است لفظي كه مرد مي‎گويد با لفظي كه زن مي‎گويد مطابق باشد، مثلاً اگر زن «زَوَّجْتُ» مي‎گويد، مرد هم «قَبِلْتُ التَّزْوِيجَ» بگويد. رساله توضيح المسائل آيت الله صافي گلپايگاني .

لينك كوتاه مطلب: 

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید. 

*- ويژه نامه احكام ازدواج و طلاق 

  • احكام عقد موقت
  • احکام عقد دائم
  • با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد
  • شرایط فسخ عقد دائم و موقت
  • شرایط عقد ازدواج دائم و موقت 

    نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت

  • شرايط عقد ازدواج

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا