علم امام زمان به زمان ظهور
در این مطلب از سایت تریپ لند به علم امام زمان به زمان ظهور می پردازیم. پس به شما پیشنهاد می کنیم حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
آيا شخص حضرت حجت(عج) از زمان ظهورشان آگاهى دارند؟ لطفا توضيح دهيد؟ آيا از بين مومنين و عرفا كسى مى تواند به مرتبه آگاهى از زمان ظهور حضرت حجت(عج) برسد.
بر اساس رواياتى چند، علم به زمان ظهور فقط در دست خداوند است وهيچ كس از زمان آن خبر ندارد.
كميت از امام باقر (ع) در مورد همين قضيه پرسيد امام (ع) فرمود: (لقد سئل رسول الله (ص) عن ذلك فقال انما مثله كمثل الساعه… لاتأتيكم الا بغته) از پيامبر (ص) در همين مورد سؤال شد، ايشان فرمودند. مثل ظهور مهدى (عج) هم چون بر پايى قيامت است كسى جز خدا از وقت آن آگاه نيست. (بحار الانوار ج 51 ص 154]
در روايت ديگرى داريم: (و اما وقت خروجه (ع) فليس بمعلوم لنا على وجه التفصيل، بل هو مغيب الى ان يأذن الله بالفرج، و اما زمان ظهور مهدى (عج)، به روشنى براى ما مشخص نيست بلكه او تا زمانى كه خداوند اذن خروج دهد غائب است) [كتاب الغيبه شيخ طوسى ص [425 و باز روايت ديگرى مىفرمايد: (و اما ظهور الفرج فانه الى الله، اما وقت ظهور فقط در نزد خداوند معلوم است) [بحار الانوار ج 52 ص [1113 و روايات بسيار زياد ديگرى كه همگى دلالت بر انحصار علم به وقت ظهور در خداوند تبارك و تعالى كرده و روايات ديگرى كه از توقيت و تعيين وقت نهى كرده و امر فرمودهاند بر تكذيب كسانى كه وقت بر آن معين مىكنند.
البته امام (ع) به علم غيب، آگاهى دارند، اما اين علم به اذن و اجازه خداوند است. و احتمالا بر اساس حكمتى در علم الهى، علم دقيق به زمان ظهور، به آن حضرت اعطا نشده است. امام زمان (عج) خود در توقيع شريف و در پاسخ به نامه اسحاق بن يعقوب مىفرمايد: «…. اما وقت ظهور من به اراده خداوند متعال بستگى دارد كسانى كه وقت آن را تعيين مىكنند، دروغگو هستند». (كمال الدين، ج 2، ص 237). در بيان امام مهدى (عج) و روايات ساير معصومين (ع) تعيين وقت براى ظهور مردود شمرده است.
مفضل بن عمر از امام صادق (ع) روايت كرده است: از آقايم امام صادق (ع) پرسيدم: آيا ظهور مهدى منتظر وقت معينى دارد كه مردم آن را بدانند؟ فرمود: حاشا كه خداوند براى آن وقتى تعيين كرده باشد يا شيعيان ما براى آن وقتى معين كنند. عرض كردم: اى مولاى من اين از چه جهت است؟ فرمود: زيرا كه آن همان «ساعتى است كه خداى عزوجل فرمود: «يسألونك عن الساعه ايان مرسيها قل انما علمها عندربى لا يجليها لوقتها الا هو…» «اى رسول ما از تو درباره قيامت مىپرسند كى خواهد بود؟ بگو: ظاهر و روش نمىكند…».
در اين روايت، زمان ظهور امام زمان (عج) به ساعت قيامت تشبيه شده است و همان گونه كه كسى از زمان قيامت- حتى معصومين- خبر ندارند و آن علمى است كه اختصاص به خداوند متعال دارد پس علم به زمان ظهور امام زمان (عج) نيز اختصاص به خداوند دارد.
با توجه به اين روايات و ساير احاديث، چند نكته مهم قابل برداشت است:
1 علم و آگاهى از زمان دقيق ظهور، تنها به خداوند متعال اختصاص دارد.
2 همواره معصومين (ع) مردم را از تعيين وقت ظهور بر حذر داشتهاند.
3 روايات فراوانى ظهور را ناگهانى دانسته و احاديث ديگرى، امر فرج را يك شبه ذكر كرده است (البته با مقدماتى چند).
اسراری گفته نشده از آینده انقلاب و امام خمینی و رهبری/ پیشگویی آیت الله قاضی درباره ظهور
زمان مرگ ابليس
خروج سفياني از علائم ظهور
حضرت مهدى فقط 313 تا يار دارد ؟ بقیه انسان ها تکلیفشان چه می شود ؟
4 پنهان بودن زمان ظهور از اسرار الهى است و حكت الهى اقتضا مىكند اين وقت، مجهول و مكتوم باشد.
بر اين اساس مىتوان نتيجه گرفت كه پيشوايان معصوم- حتى خود امام عصر (ع)- از زمان ظهور آگاه نيست و آن حضرت از طرق مختلف (چون الهام، برافراشته شدن پرچم قيام و….) از زمان آن اطلاع پيدا مىكنند.
بر اين اساس است كه آن حضرت نيز مثل عموم مومنان پاك نهاد، منتظر ظهور بوده و براى آن دعا مىكند و بارها به شيعيان نيز مىفرمايد: «براى تعجيل ظهورم دعا كنيد». (كمالالدين، ج 2، ص 685). واين منافاتى با علم الهى به زمان ظهور ندارد. چه بسا زمان ظهور فردا باشد يا چند سال و چند قرن ديگر ولى دعاهاى ما اين زمان مخفى را به جلو اندازد.
با اين حال طبق برخى از روايات خداوند بخشى از اين آگاهى را در اختيار پيامبر اكرم صلىاللهعليهوآله قرار داده و آن حضرت نيز به وارثان علم خود منتقل ساخته است و البته، ايشان نيز مأمور شدهاند هرگز اين علم را در اختيار ديگران قرار ندهند و اضافه بر آن، شيعيان را امر به تكذيب وقتگذاران كردهاند. بر اين اساس هيچ ييك از مومنان و عرفا و… از زمان ظهور هيچ اطلاعى ندارند.
رحمان بن كثير نقل مىكند كه نزد امام صادق عليهالسلام بودم كه مِهزم وارد شد. از آن حضرت پرسيد: فدايت گردم، آيا مرا خبر نمىدهيد از زمان اين امرى كه انتظار آن را مىكشيم؟ آن حضرت فرمود: «يا مِهْزَم كَذِبَ الوَقّاتُونَ اى مهزم وقتگذاران دروغ مىگويند.» (كمال الدين، ج 1، ص. 152)
در جايى ديگر آن حضرت در جواب ابوبصير همين جمله را فرمودند و اضافه كردند: «اِنّا اَهْلُ بَيْتٍ لا نُوَقِّتُ ما خاندانى هستيم كه هرگز وقت [ظهور] را اعلام نمىكنيم.»
همين مطلب در سخنان پدر بزرگوار ايشان امام باقر عليهالسلام با تأكيد بيشترى ذكر شده است. آنگاه كه فضيل بن يسار از زمان ظهور پرسيد، امام پنجم در جواب او فرمود: «كَذِبَ الوَقّاتُونَ، كَذِبَ الوَقّاتُونَ، كَذِبَ الْوَقّاتُونَ.» (كتاب الغيبه، ص 159، كمال الدين، ج 1، ص. 324)
بدون ترديد مقصود از وقت تعيين كردن در اينجا، عبارت است از مشخص كردن دقيق سال و روز ظهور و گرنه همان طور كه اشاره خواهد شد، برخى روايات به صورت فى الجمله برخى محدودههاى زمانى ظهور را مشخص كردهاند.
براى مطالعه بيشتر ر. ك:
1 مهدويت (پيش از ظهور)، رحيم كارگر، نشر معارف
2 مهدويت (پس از ظهور)، رحيم كارگر، نشر معارف
\vslhk