شگفتیهای اعجاز عددی بسم الله الرحمن الرحیم
در این مطلب از تریپ لند به بررسی معجزه عدد بسم الله الرحمن الرحیم می پردازیم و همچنین به ویژگی ۱۹ بار بسم الله الرحمن الرحیم می پردازیم. امیدواریم مفید واقع شود.
شگفتیهای اعجاز عددی “بسم الله الرحمن الرحیم”
پس از انتشار ترجمه اعجاز عددی در حروف “الله” ، در روز گذشته، اینک به انتشار ترجمه بحث ریاضی در مورد تناسب عددی نخستین آیه قرآن کریم یعنی “بسم الله الرحمن الرحیم” می پردازم و در ادامه اسرار و فواید آن را تقدیم می کنم. یادآور می شوم این مباحث برخلاف تصور بعضی از خوانندگان محترم ربطی به علم حروف و ارزش ابجدی آنها ندارد و نویسنده محترم سوری مهندس عبدالدائم الکحیل با شمارش تعداد و بسامد حروف و تناسب آنها با برخی کلمات و آیات و اسمای الهی که معمولا مضرب ۷ است به نکات جالبی دست یافته که ظاهرا به مذاق برخی خوش نیامده و آن را…. و بازی با اعداد یافته اند! البته برای من عاشق قرآن و مباحث قرآنی برخی توهینها مهم نیست و همواره این مسائل وجود داشته و خواهد داشت برخی عنادی است و برخی ناشی از جهل مرکب یا ساده و : الناس اعداء ما جهلوا…. خدا همه چیز از جمله قرآن را به “عدد” احصاء فرموده ولی فهمش مهم است.
**********************
” سبحان الله عدد ما خلق، سبحان الله ملء ما خلق، سبحان الله عدد ما فی الأرض والسماء، سبحان الله ملء ما فی الأرض والسماء، سبحان الله عدد ما أحصى کتابه، سبحان الله ملء ما أحصى کتابه، سبحان الله ملء ما أحصى کتابه ،سبحان الله عدد کل شیء، سبحان الله ملء کل شیء،الحمد لله عدد ما خلق، الحمد لله ملء ما خلق، الحمد لله عدد ما فی الأرض والسماء، والحمد لله ملء ما فی الأرض والسماء، والحمد لله عدد ما أحصی کتابه، والحمد لله ملء ما أحصى کتابه، والحمد لله عدد کل شیء، والحمد لله ملء کل شیء “
معجزه ابدی پیامبر(ص) ابعادی گوناگون دارد که بعد عددی آن درعصرحاضر- که سیطره کمیت و ریاضی گرایی علامت آن است – بیشتر خودنمایی می کند. گذشتگان ما می دانستند که سوره توحید که به تعبیر روایات نَسَب یا شناسنامه خداست(۱) ۶۶ حرف دارد(۲) که برابر ارزش ابجدی اسم جلاله “الله” (۱+۳۰+۳۰+۵=۶۶) است. تعداد حروف بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ (یعنی۱۹ حرف) درسالهای اخیر موجب بازکاوی این امرشده است(۳). درمقاله حاضر از ابعاد باطنی و عرفانی و اشراقی و کاربردهای اهل دل و ختومات و سایرعجائب بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ تنها به بعد ظاهری و آشکار عددی اکتفا می کنیم و به رابطه حروف بسمله و عدد کامل و مشهور و رازآمیز ۷ پرداخته می شود. این مقاله مبین این امراست که حتی یک حرف ازقرآن را نمی توان زائد دانست وکاهش هیچ حرفی در رسم الخط توقیفی قرآن بی حکمت نیست که همه چیز را به ” عدد” احصاء فرمود : و أحصی کل شیء عددا (الجن/۲۸).
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اقرب آیات به اسم اعظم (۴) بل اسم الله الاکبر (۵) و افضل سبع المثانی(۶) و امان الهی(۷) و اکرم و اعظم آیات قرآن(۸) است. آغاز هرکتاب آسمانی به آن بوده است(۹). از تمام سوره حمد که مختص پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است تنها این آیه به سلیمان (ع) داده شد و آن را برتر از ملک خویش دید (۱۰) که :
بسم الله الرحمن الرحیم هست کلید در گنج حکیم (۱۱).
ثقل بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ درمیزان عمل برهرعملی فائق است(۱۲) اما از برخی اهل قرآن به سرقت رفته است(۱۳ و در مورد جهر بسمله از قول فخر رازی نوشتم (اینجا): هر کس علی (ع) را امام دینش قرار دهد به عروه الوثقی در دین و جانش چنگ زده است). هم با گفتنش بنایی در بهشت ساخته می شود(۱۴) و هم جواز ورود به بهشت با آن آغاز می شود(۱۵) و برلواء حمد سه کلمه نوشته و نخستین آنها بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ است (۱۶)و اولین نوشته خدا با آن آغاز شده است (۱۷).
اگر تعداد حروف چهار کلمه بسمله (۱۸)را به ترتیب بنویسیم، خواهیم داشت :
بسم |
الله |
الرحمن |
الرحیم |
۳ |
۴ |
۶ |
۶ |
عددحاصل به ترتیبی که به دست آمده از مضارب ۷ می باشد : ۶۶۴۳ = ۷ × ۹۴۹
بسامد حروف اسم (الله) درنخستین آیه کتاب الله
دراینجا نیز نظم عددی ۷ تایی به چشم می خورد .اگربسامد هرکلمه بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ را نسبت به حروف غیرتکراری اسم جلاله یعنی ” الف ولام وهاء ” درنظرگیریم نتیجه شمارش چنین است :
بسم |
الله |
الرحمن |
الرحیم |
۰ | ۴ | ۲ | ۲ |
عدد حاصل مضرب ۷ می باشد : ۲۲۴۰ = ۷ × ۳۲۰
أسْمَاء الله جلَّ وعلا
آنچه درمورد اسم جلاله “الله ” آمد درمورد دواسم دیگرجاری است ؟ توزیع ریاضی دراینجا نیزفرید و شگفت آوراست. قبلا باید بگویم که شدت عکس رحمت است و درآیه صفت تنْزیه و شدت و عَظَمت در کلمه (الرَّحْمنِ)، و صفت رحمت و مغفرت و رأفت در کلمه (الرَّحِیمِ) جمع شده است. در کتاب الله کلمه (الرَّحْمنِ) غالباً در مواضع شدت و مواضع تنْزیه خداوند تعالى می آید، مثل: (وَمَا یَنبَغِی لِلرَّحْمَنِ أَن یَتَّخِذَ وَلَداً) [مریم: ۱۹/۹۲]. و قوله تعالى: (وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنِ وَلَداً سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُّکْرَمُونَ) [الأنبیاء: ۲۱/۲۶]. و قوله تعالى: (یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِکَهُ صَفّاً لَّا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنِ وَقَالَ صَوَاباً) [النبأ: ۷۸/۳۸].
و کلمه (الرَّحِیمِ) غالباً درمواضع رحمت ومغفرت ، مثلا: (قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمِ) [الزمر: ۳۹/۵۳]. وقوله تعالى: (أَلَمْ یَعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ هُوَ یَقْبَلُ التَّوْبَهَ عَنْ عِبَادِهِ وَیَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمِ) [التوبه: ۹/۱۰۴].
حال اگر این دو صفت متعاکس ازحیث دلالت لغوی وبلاغی را از نظرعددی بررسی کنیم چه می شود؟ این حالت تعاکس در نظم عددی هم هست !
توزیع حروف اسم (الرَّحْمنِ)
اسم مبارک “الرحمن” وبسامد حروف آن را درتناسب با حروف بسمله می نویسیم:
بسم |
الله |
الرحمن |
الرحیم |
۱ |
۳ |
۶ |
۵ |
عدد حاصل را اگر به ترتیب معکوس بنویسیم مضرب ۷ می باشد: ۱۳۶۵ = ۷ × ۱۹۵
توزیع حروف اسم (الرَّحِیمِ)
این کار را برای اسم مبارک “الرحیم “انجام می دهیم:
بسم |
الله |
الرحمن |
الرحیم |
۱ |
۳ |
۵ |
۶ |
عدد حاصل باهمان ترتیبی که دارد ازمضارب ۷ می باشد: ۶۵۳۱ = ۷ × ۹۳۳
چقدرزیباست که نظام عددی ونظام معنوی ونظام لغوی منعکس کننده یک حقیقت هستند.
آیا یکی ازمعانی “مثانی” این امر است ؟ یقول تعالى: (اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَاباً مُّتَشَابِهاً مَّثَانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ ذَلِکَ هُدَى اللَّهِ یَهْدِی بِهِ مَنْ یَشَاءُ وَمَن یُضْلِلْ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ) [الزمر: ۳۹/۲۳], والله تعالى أعلم.
باردیگرتأمل فرمایید تا از نظم شگفت آورقرآنی مبتهج شوید و جبهه خشوع برآستان حق بگذارید:
آیااین معجزه نیست وآیه ای درآفاق که: (سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ) [فصلت: ۴۱/۵۳].
حروف أولین کلمه وآخرین کلمه
نظم محکم عددی شامل أول وآخر بسمله نیزهست ، اولین کلمـه (بسم) ۳حرف وآخـرین (الرَّحِیمِ) ۶حرف دارد، می نویسیم :
بسم |
الله |
الرحمن |
الرحیم |
۳ |
|
|
۶ |
این عدد که برابر سن پیامبر(ص) است نیز ازمضارب ۷ می باشد (الله اکبر): ۶۳ = ۷ × ۹
نظم تکرار حروف (بسامد حرفی بسمله)
درآیه (بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ) ۱۰ حرف ازحروف الفبا بکاررفته است که بسامد آنها به قرارذیل است :
جدول کلی بسامد حروف بسمله
ب |
س |
م |
ا |
ل |
هـ |
ر |
ح |
ن |
ی |
۱ |
۱ |
۳ |
۳ |
۴ |
۱ |
۲ |
۲ |
۱ |
۱ |
اگربسامدهای به دست آمده ازکوچک به بزرگ بنویسیم خواهیم داشت :
جدول ترتیبی بسامد حروف بسمله
ل |
م |
ا |
ح |
ر |
ن |
ی |
هـ |
س |
ب |
۴ |
۳ |
۳ |
۲ |
۲ |
۱ |
۲ |
۲ |
۱ |
۱ |
واقعا” شگفت آوراست که این عدد ۱۰ رقمی هم مضرب ۷ می باشد (الله اکبر) :
۱۱۱۱۱۲۲۳۳۴ = ۷ × ۱۵۸۷۳۱۷۶۲
آیا این کار بشر است ؟ این جز معجزه الهی چیست ؟
* نظم انباشتی (تراکمی یا تجمعی) حروف
اگربه روش انباشتی به حروف هرکلمه بسمله بپردازیم خواهیم داشت:
بسم |
الله |
الرحمن |
الرحیم |
۳ |
۷ |
۱۳ |
۱۹ |
عدد حاصل ازاین روش نیز ازمضارب ۷ می باشد: ۱۹۱۳۷۳ = ۷ × ۲۷۳۳۹
اگراین کاررا برعکس کنیم نیز چنین خواهدشد:
بسم |
الله |
الرحمن |
الرحیم |
۱۹ |
۱۶ |
۱۲ |
۶ |
عدد حاصل نیز مضرب ۷ می باشد : ۶۱۲۱۶۱۹ = ۷ × ۸۷۴۵۱۷
اینجاست که باید تسلیم حق شد و پذیرفت که تحدی با قرآن کارهیچ موجودی نیست که: (قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن یَأْتُواْ بِمِثْلِ هَـذَا الْقُرْآنِ لاَ یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیراً ) [الإسراء: ۱۷/۸۸].
ارتباط بسمله با معوّذتین
در ( بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ) استعانت به خدا و استعاذه به او مستتر است(۱۹). اگربه رابطه آن با دو سوره پایانی قرآن بپردازیم نیز نکات شگفت آوری به دست می آید.
ســوره الفـلـق
از عجائب بسمله ارتباط حروف آن به سور قرآنی است (۲۰) ,حال ترتیبی را که از بسامد حروف بسمله ذکر شد، با آیات سوره فلق مقایسه می کنیم نتیجه به قرار ذیل است:
ل |
م |
ا |
ح |
ر |
ن |
ی |
هـ |
س |
ب |
قل |
أعوذ |
برب |
الفلق |
من |
شرّ |
ما |
خلق |
۱ |
۱ |
۳ |
۳ |
۲ |
۱ |
۲ |
۱ |
و |
من |
شرّ |
غاسق |
إذا |
وقب |
و |
من |
شرّ |
النفثت |
۰ |
۲ |
۱ |
۲ |
۲ |
۱ |
۰ |
۲ |
۱ |
۳ |
فی |
العقد |
و |
من |
شرّ |
حاسد |
إذا |
حسد |
۱ |
۲ |
۰ |
۲ |
۱ |
۳ |
۲ |
۲ |
اگرعدد مذکوررا به ترتیب بنویسیم می بینیم که این عدد ۲۶رقمی نیزازمضارب ۷ می باشد:
گمان نکنیدکه تصادفی است .اگردو قطعه مرتبط سوره رادرنظرگیریم نیز همین امر هویداست:
۱ ـ استعاذه بالله: این قطعه درآیه أول سوره متجلی است: (قل أعوذ برب الفلق).
۲ـ استعاذه من شر خلق الله: درمابقی سوره متجلی است : (من شرّ ما خلق * ومن شرّغاسق إذا وقب *ومن شرّ النفثت فی العقد* ومن شرّ حاسد إذا حسد).
شگفت آنکه نظم عددی با این دو قطعه منطبق است:
قل |
أعوذ |
برب |
الفلق |
۱ |
۱ |
۳ |
۳ |
و این عدد مضرب هفت است: ۳۳۱۱ = ۷ × ۴۷۳
درمورد قطعه دوم نیز چنین است :
من |
شرّ |
ما |
خلق |
و |
من |
شرّ |
غاسق |
إذا |
وقب |
۲ |
۱ |
۲ |
۱ |
۰ |
۲ |
۱ |
۲ |
۲ |
۱ |
و |
من |
شرّ | النفثت | فی | العقد | و | من | شرّ | حاسد | إذا | حسد |
۰ |
۲ |
۱ | ۳ | ۱ | ۲ | ۰ | ۲ | ۱ | ۳ | ۲ | ۲ |
وعدد ۲۲رقمی حاصل بازهم مضرب ۷ می باشد (الله اکبر) :
باز می توان گفت که قطعه دوم خود دوبخش دارد یکی استعاذه از شرخلق و دومی از شر اعمال آنها :
استعاذه از شرِّ ما خلق واستعاذه از شرِّ أعمال خلق ، عجیب آنکه در این دو بخش هم اعداد حاصل مضارب ۷ می باشند :
من |
شرّ |
ما |
خلق |
و |
من |
شرّ |
غاسق |
إذا |
وقب |
۲ |
۱ |
۲ |
۱ |
۰ |
۲ |
۱ |
۲ |
۲ |
۱ |
۱۲۲۱۲۰۱۲۱۲ = ۷ × ۱۷۴۴۵۷۳۱۶
و |
من |
شرّ |
النفثت |
فی |
العقد |
و |
من |
شرّ |
حاسد |
إذا |
حسد |
۰ |
۲ |
۱ |
۳ |
۱ |
۲ |
۰ |
۲ |
۱ |
۳ |
۲ |
۲ |
۲۲۳۱۲۰۲۱۳۱۲۰ = ۷ ×۳۱۸۷۴۳۱۶۱۶۰
این امر نمی تواند نتیجه یک تصادف کور باشد و آنکه نمی پذیرد مصداق شعر مولاناست که :
چشم باز وگوش باز وین عمی حیرتم ازچشم بندی خدا
بسامد حروف بسمله درسوره فلق
اگر به بسامد حروف بسمله درسوره توجه کنیم می یابیم که در۹ کلمه آن یک حرف بسمله و در ۱۰ کلمه آن دو حرف و در ۴ کلمه آن سه حرف بسمله تکرارشده است، پس داریم:
یک حرف |
دو حرف |
سه حروف |
۹ |
۱۰ |
۴ |
عددحاصل نیز ازمضارب ۷ می باشد: ۴۱۰۹ = ۷ × ۵۸۷
سوره الناس
براساس روش پیشگفته نتیجه به قرارذیل است:
قل |
أعوذ |
برب |
الناس |
ملک |
الناس |
إله |
الناس |
۱ |
۱ |
۳ |
۵ |
۲ |
۵ |
۳ |
۵ |
من |
شرّ |
الوسواس |
الخناس |
الذی |
یوسوس |
فی |
۲ |
۱ |
۵ |
۵ |
۳ |
۳ |
۱ |
صدور |
الناس |
من |
الجنه |
و |
الناس |
۱ |
۵ |
۲ |
۴ |
۰ |
۵ |
عدد ۲۱ رقمی حاصل مضرب ۷ می باشد:
این امرتصادفی نیست که اعداد حاصل ازهردو قطعه این سوره نیزمضارب۷ می باشند:
۱ ـ استعاذه به خدای تعالى وصفاتش: (قل أعوذ برب الناس * ملک الناس * إله الناس).
قل |
أعوذ |
برب |
الناس |
ملک |
الناس |
إله |
الناس |
۱ |
۱ |
۳ |
۵ |
۲ |
۵ |
۳ |
۵ |
۵۳۵۲۵۳۱۱ = ۷ × ۷۶۴۶۴۷۳
۲ ـ استعاذه از شیطان و صفاتش: (من شرّ الوسواس الخناس * الذی یوسوس فی صدور الناس * من الجنه والناس).
من |
شرّ |
الوسواس |
الخناس |
الذی |
یوسوس |
فی |
۲ |
۱ |
۵ |
۵ |
۳ |
۳ |
۱ |
صدور |
الناس |
من |
الجنه |
و |
الناس |
۱ |
۵ |
۲ |
۴ |
۰ |
۵ |
۵۰۴۲۵۱۱۳۳۵۵۱۲ =۷ × ۷۲۰۳۵۸۷۶۲۲۱۶
بسامد حروف بسمله درسوره ناس :
چنانچه بسامد حروف بسمله را در کلمات سوره حساب کنیم داریم :
یک حرف |
دو حرف |
سه حرف |
۴حرفی |
۵ حرف |
۵ |
۳ |
۴ |
۱ |
۷ |
عدد این بسامد نیزمضرب ۷ می باشد: ۷۱۴۳۵ = ۷ × ۱۰۲۰۵
** ارتباط بسمله با آیه الکرسی (بسامد حروف بسمله درآیه الکرسی)
و به نقل ازرسول الله (ص)، أعظم آیات قرآن آیه الکرسی است که مشتمل بر۵۰ کلمه است :
(اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ) [آیه ۲۵۵ سوره البقره].
چنانچه بسامد حروف بسمله را در آیه الکرسی حساب کنیم نتیجه به قرارذیل است :
اللّهُ |
لاَ |
إِلَـه |
إِلاَّ |
هُوَ |
الْحَیُّ |
الْقَیُّومُ |
لاَ |
تَأْخُذُهُ |
سِنَهٌ |
۴ |
۲ |
۳ |
۳ |
۱ |
۴ |
۴ |
۲ |
۲ |
۳ |