حضرت مهدی در آیات و روایات
در این مطلب از سایت تریپ لند به حضرت مهدی در آیات و روایات می پردازیم. پس به شما پیشنهاد می کنیم حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
حضرت مهدی در آیات و روایات
قرآن و مصلح كل
همه مذاهب و اديان، به صورت كلى از وجود مصلحى در آخرالزمان خبر دادهاند كه صلح و عدالت را در زمين برقرار مىسازد، ولى در دين مبين اسلام، سخنان بسيارى در آيات و روايات درباره اين مصلح كل گفته شده و طى اين سخنان، ويژگىهاى او با دقت بيان گرديده است. مصلح كل اسلام، همان حضرت مهدى (عج) است كه از نسل پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مى باشد و ظهورش در دوران حكومت و حاكميت اسلام تحقق پيدا كرده و براى گسترش و تجديد حيات اسلام قيام مىكند. در قرآن كريم آيات بسيارى وجود دارد كه برخى با دلالت روشن به ظهور حضرت اشاره كردهاند و برخى نيز با تفسير و تأويل ائمه اطهار عليهمالسلام، به قيام حضرت و تشكيل حكومت واحد جهانى اسلامى اشاره دارند.
برترى اسلام بر همه اديان
آيات سى و سوم سوره توبه و نهم سوره صف، از جهانى شدن اسلام و عالمگير شدن اين آيين خبر مىدهد. سرعت پيشرفت اسلام در جهان و به رسميت شناخته شدن اين آيين در كشورهاى مختلف اروپايى و نفوذ سريع آن در آمريكا و آفريقا، نشان مى دهد كه اسلام رو به سوى عالمگير شدن پيش مىرود و تكامل اين برنامه، به هنگام ظهور حضرت مهدى (عج) است كه برنامه جهانى شدن اسلام تحقق مىيابد.
قيام حضرت مهدى (عج) ونابودى دولتهاى باطل
در بعضى روايات، آيه هشتاد و يكم سوره اسراء، به قيام حضرت مهدى (عج) تفسير شده است. امام باقر عليهالسلام فرمود: «مفهوم اين سخن الهى اين است كه وقتى امام قائم قيام كند، دولت باطل برچيده مى شود.» پيروزى حق بر باطل و شكست دولتها و لشكرهاى كفر و شرك، قانونى الهى و كلى است كه پويندگان و رهروان راه حق در برابر سختىها و مشكلات به آن توسل مى جويند و به آن اميدوارند. قيام حضرت مهدى (عج)، روشنترين مصداق اين آيه است كه با قيام حضرت، تمام دولتهاى باطل نابود مى شوند و دولت حق حضرت بر آنها پيروز مىگردد. در روز فتح مكه نيز پيامبر صلى الله عليه وآله 360 بت را كه قبايل عرب بر گرد خانه كعبه چيده بودند، با عصاى خود سرنگون ساخت و اين آيه شريفه را تلاوت كرد.
حضرت مهدى (عج) ذخيره الهى
امام باقر عليه السلام درتفسير آيه هشتاد و ششم سوره مباركه هود مىفرمايد: «هنگامى كه مهدى ما ظاهر شود، به خانه كعبه تكيه مىدهد و نخستين سخنى كه بر زبان مباركش جارى مىشود، اين آيه است و سپس مىفرمايد: «من بقيه اللّه و خليفه اللّه بر شما هستم». آنگاه همگان به آن حضرت چنين سلام مىكنند: «سلام بر تو اى بازمانده خدا در زمين». تمام پيامبران الهى و پيشوايان بزرگ و سربازان مبارزى كه با دشمن مىجنگند و براى بشريت باقى مىمانند و مايه خير و سعادت او مىشوند، «بقيه اللّه» هستند و چون حضرت مهدى (عج) آخرين پيشوا و بزرگترين رهبر انقلابى پس از قيام پيامبر اسلام است، يكى از روشنترين مصاديق «بقيهاللّه» مىباشد و اين لقب براى حضرت از همه شايستهتر است، به ويژه كه تنها باقى مانده بعد از پيامبران و امامان مىباشد.
حكومت جهانى مستضعفان
خداوند در آيه پنجاه و پنجم سوره نور به صراحت بيان مىكند كسانى كه ايمان آورده اند و عمل صالح انجام داده اند، قطعا خليفه روى زمين خواهند شد و دين و آيين آنها به طور ريشه دار و پابرجا در زمين مستقر مىشود. گروهى از مفسران، اين آيه را اشاره به حكومت حضرت مهدى (عج) مى دانند كه شرق و غرب جهان در تحت لواى حكومتش قرار مىگيرد و آيين حق را در همه جا برقرار مىسازد و ناامنى و ترس و جنگ را از صحنه زمين نابود مىكند. همچنان كه در روايتى از رسول اكرم صلى الله عليه و آله آمده است: «اگر از عمر دنيا به جز يك روز باقى نمانده باشد، خداوند آن روز را به قدرى طولانى مىكند تا اينكه مردى از امت من كه همنام و همكنيه من است، ظاهر شود و زمين را پر از عدل و داد كند، همان گونه كه پر از ظلم و ستم شده باشد».
پيروزى نهايى مهدى (عج)
در قرآن كريم آيات بسيارى وجود دارد كه از آنها مىتوان چنين دريافت كه روزى حكومت تمامى دنيا به دست پاكان و نيكان خواهد افتاد و حكومت واحد جهانى براساس يكتاپرستى تشكيل خواهد شد. در اين حكومت، برنامه هاى اسلامى در سراسر جهان اجرا مى شود و همه احكام الهى جامه عمل به خود مىپوشد. بيم و هراس توده مردم از ميان خواهد رفت و آرامش و امنيت كامل در سراسر گيتى برقرار خواهد شد. همه مردمان دنيا خداى يكتا را مى پرستند و هر گونه بندگى و بتپرستى ريشه كن خواهدشد. براساس روايات و نويدهاى انبياى الهى و ائمه اطهار عليهالسلام، اين عصر درخشان و روزگار طلايى، همان روز قيام منجى عالم بشريت و دوران پرشكوه ظهور حضرت مهدى (عج) است كه زمين را پر از عدل و قسط و داد مىكند.
برچيده شدن بساط مشركان
خداوند در آيه سى و نهم سوره مباركه انفال، به مسلمانان دستور مىدهد با مشركان پيكار كنند و فتنه و شرك را بر چينند تا دين و پرستش مخصوص خدا شود. برخى از مفسران ضمن روايتى از امام باقر عليهالسلام، تفسير اين آيه شريفه را دولت بر حق حضرت مهدى (عج) مىدانند. امام باقر عليه السلام مىفرمايد:
«تأويل اين آيه هنوز نيامده است و هنگامى كه تأويل آن بيايد، با مشركان پيكار خواهد شد تا هنگامى كه يگانگى خداى تعالى را بپذيرند و شركى در روى زمين باقى نماند و اين در زمان قيام قائم ما خواهد بود».
مهدى (عج) و انتقام خون امام حسين عليهالسلام
در آيه سى و سوم سوره مباركه اسراء، سخن از كشته شدن مظلومان به وسيله ظالمان و گرفتن انتقام خون آنان به دست ولى خدا گفته شده است. برخى از مفسران، روشنترين مصداق اين آيه را خوان خواهى و انتقام حضرت مهدى (عج) در مورد امام حسين عليه السلام مىدانند و از امام باقر عليه السلام چنين روايت مىكنند: «حسين عليه السلام مظلوم كشته شد و ما، اوليا و وارث خون او هستيم و قائم ما به خون خواهى حسين عليهالسلام قيام خواهد كرد. پس هر كس را كه به كشتن آن حضرت راضى بوده، به قتل مى رساند تا آنجا كه خواهند گفت او در كشتن اسراف مىكند و از دنيا نمى رود تا اينكه به پيروزى كامل برسد و سراسر زمين را از عدل و داد پر كند، همان گونه كه از ظلم و جور پر شده باشد».
روز قيام مهدى (عج) از ايام اللّه
خداوند در آيه پنجم سوره ابراهيم، از روزهايى سخن مىگويد كه «اياماللّه» نام دارند و روزهاى سرنوشت ساز و مهم زندگى انسانها به شمار مىآيند. در اين ايام نعمتى الهى شامل حال ملتى شايسته يا مجازاتى بزرگ و دردناك دامنگير ملتى سركش و طغيانگر مىشود. براساس روايات ائمه اطهار عليهمالسلام، روز قيام حضرت مهدى (عج) يكى از اين روزهاست.
امام باقر عليهالسلام مى فرمايد: «روزهاى خداوند سه روز است: روز قيام قائم، روز رجعت و روز قيامت.» روز قيام حضرت مهدى (عج)، در حقيقت يكى از روزهاى بزرگ الهى است و شايسته اين نام مىباشد زيرا آن روز سرآغاز حكومت واحد جهانى بر اساس عدالت و آزادى و روز برچيده شدن بساط ظلم و ستم از سراسر جهان است.
پيشوايان و وارثان زمين
شفاعت گناهکاران امت پیامبر ص در قیامت در کلام آیت الله شاه آبادی
ناراحتی پیامبر از مشکلات و رنجهای جامعه بشری
ارتداد صحابه بعد از پیامبر در کتاب صحیح بخاری
ماجرای مسموم شدن پیامبر صلی الله علیه و آله در منابع شیعه و سنی
خداوند در آيه پنجم سوره مباركه قصص، به مستضعفان وعده مىدهد كه آنان را پيشوايان و وارثان زمين قرار خواهد داد. امام على عليه السلام پس از تلاوت اين آيه فرمود: «دنيا پس از روگردانىها و چموشى هاى خود به ما رو مى آورد، مانند مهربانى ماده شتر ناسازگار بر فرزند خود.»
در روايات آمده است كه امام حسن عسكرى عليه السلام در هفتمين روز ولادت فرزندش حضرت مهدى (عج) به او فرمود: «سخن بگو، اى فرزند كوچكم» پس امام مهدى (عج) شهادتين بر زبان جارى نمود و بر پدران خويش، يكى پس از ديگرى صلوات فرستاد و سپس اين آيه شريفه را تلاوت كرد. به راستى حكومت و خلافت از آن كسانى است كه امروز در زير پرچم ظلم و ستم زورگويان به استضعاف و ناتوانى كشيده شدهاند و با ظهور رهبر و مقتدايشان، حكومت را به دست خواهند گرفت تا ريشه ظلم و ستم را بركنند.
بندگان صالح، وارث زمين
خداوند به آن دسته از بندگان كه تنها او را عبادت مىكنند و در گروه صالحان هستند وعده مىدهد كه وارثان زمين خواهند بود. امام صادق عليهالسلام در تفسير اين آيه شريفه مى فرمايد:
«تمام كتابهاى آسمانى ذكر خداوند است و منظور از بندگان صالح كه زمين را به ارث خواهند برد، حضرت قائم عليهالسلام و اصحاب اويند.»
امام باقر عليه السلام نيز حضرت مهدى (عج) و يارانش را بندگان صالح خداوند مىداند كه وارثان زمين خواهند بود. منظور از وراثت زمين، انتقال منافع آن و استقرار بركات حيات زمين براى صالحان است. اين بركات پايان ناپذير، بركات مادى و معنوى را در بر مىگيرد و اين آيه شريفه اعلام مىكند كه زمين به زودى از شرك پاك خواهد شد و افراد صالح حكومت را در دست خواهند گرفت. بدين ترتيب در چنين حكومتى، تنها خدا پرستش مىشود و هرگونه شركى از بين مىرود.
اجابت دعاى بيچارگان
استجابت دعاى افراد مضطر به هنگام گرفتارى و برطرف ساختن مشكل آنان، از وعدههاى خداوند در آيات قرآنى است. امام صادق عليهالسلام مىفرمايد: «اين آيه شريفه درباره قائم آل محمد صلى الله عليه و آله است آن هنگام كه در مقام ابراهيم دو ركعت نماز مىگزارد و به سوى خداوند دعا مىكند. پس خدا او را اجابت مىكندو ناراحتىاش را برطرف مىسازد و او را به عنوان خليفه بر روى زمين بر مىگزيند.» براساس روايات، هنگامى كه حضرت مهدى عليهالسلام ظهور مى كند، به حجرالاسود تكيه مىدهد و نخستين بيعت كننده با او، جبرئيل امين است و سپس 313 تن ياران خاص، به خدمت حضرت رسيده و با او بيعت مىكنند. منظور خداوند هم كه مىفرمايد: «در خيرات پيشى بگيرد»، ولايت و بيعت با حضرت مهدى (عج) است و وجود حضرت مهدى (عج)، همان استجابت دعاى افراد بيچاره و مضطر مىباشد.
فتح دنيا به دست حضرت مهدى (عج)
ايمان آوردن كافران در روزى كه بندگان صالح خداوند بر آفاق چيره مى شوند، برايشان سودى ندارد و آنان به كيفر اعمال خود خواهند رسيد و اين يكى از وعدههايى است كه خداوند در قرآن به پيامبر خود مىدهد. امام جعفر صادق عليه السلام در تفسير اين آيه شريفه مىفرمايد: «روز پيروزى، روزى است كه دنيا به دست قائم عليه السلام فتح مىشود. آن روز، ديگر ايمان آوردن براى كسى كه پيشتر ايمان نداشته، سودى ندارد، ولى ايمان كسى كه پيش از فتح مؤمن شده و انتظار ظهور او را مىكشد، براى او سود خواهد داشت و خداوند مقام و منزلت او را بالا خواهد برد و اين پاداش دوستداران اهلبيت عليهمالسلام است.» ايمان به امامت اهلبيت عليهمالسلام و انتظار ظهور مهدى آل محمد صلىالله عليه و آله، از جمله ويژگىهايى است كه باعث برترى معتقدان به آن بر اهل زمان خود مىشود.
آزمايش و امتحان ثابت قدمان
خداوند در آيات قرآن كريم، از آزمايش و امتحان بندگان خود سخن به ميان مى آورد تا به وسيله آنها، بندگان شكيبا و ثابت قدم، از بندگان ناشكيبا و سست قدم بازشناخته شوند. محمدبن مسلم، از ياران امام صادق عليه السلام مىگويد: آن حضرت در تفسير اين آيه فرمود: «پيش از آمدن قائم (عج)، علامت هايى است كه براى امتحان مؤمنان خواهد بود.» عرض كردم: آن علامتها چيست؟ فرمود:
«بيمارىهاى گوناگون كه سبب ترس و دلهره است، بالا رفتن نرخها كه سبب گرسنگى است، كاهش در اموال كه قحطى و مرگ و مير فراوان را به دنبال مى آورد و نقص در محصولات كه به دليل نيامدن باران است. پس در آن موقع به آنها كه در عقيده به ما ثابت مىمانند، مژده بده».
حاكميت آخرين دين خدا
خداوند در آيه هشتاد و سوم سوره مباركه آل عمران، به صراحت بيان مى كند كه آنچه در آسمانها و زمين است، تسليم اويند و به سوى او بازگردانيده مىشوند. امام كاظم عليهالسلام در تفسير اين آيه شريفه و جهانى شدن آيين توحيد و حاكميت آخرين دين خدا بر سرتاسر جهان مىفرمايد: «اين آيه درباره حضرت قائم عليهالسلام نازل شده است. هنگامى كه ظاهر شود، آيين مقدس اسلام را در شرق و غرب جهان، به يهوديان، مسيحيان، صائبيان، ملحدان، مرتدان و كافران عرضه مى دارد هر كس آن را از روى ميل و رغبت بپذيرد، او را به نماز و زكات و ديگر فريضه هاى اسلامى امر مىفرمايد و هر كس امتناع ورزد، گردنش را مىزند تا در همه شرق و غرب جهان، جز انسان يكتاپرست باقى نماند.»
زنده شدن زمين پس از مردن
زنده كردن زمين پس از مردن آن، امرى است كه خداوند در قرآن به آن اشاره دارد. زنده شدن زمين پس از مردن، تنها به معناى با طراوت شدن زمين پس از خزان و بىطراوتى نيست كه اين خود دليلى بر قيامت و زنده شدن مردگان است نيز به معناى زنده شدن ايمان پس از كفر و بىايمانى است. امام باقر عليهالسلام در تفسير اين آيه شريفه مىفرمايد: «منظور از مردن زمين، كفر ورزيدن اهل آن است و كافر در حقيقت مرده است. پس خداوند او را به ظهور حضرت قائم (عج) زنده خواهد كرد كه در زمين به عدالت رفتار مىكند و اهل آن را پس از مرگشان زنده مىنمايد».
احياى سنتها و نابود كردن بدعتها
برپايى نماز و امر به معروف و نهى از منكر، سه امر مقدسى است كه در زمان حكومت صالحان در زمين اجرا مىشود. امام باقر عليه السلام مىفرمايد: «هنگامى كه مهدى (عج) ظهور كند، خداوند متعال شرق و غرب زمين را به تصرف او ويارانش درمى آورد و دين را آشكار مىسازد و نيز خداوند متعال بدعت ها و باطل را به دست او و يارانش از بين مىبرد چنان كه سفيهان، حق را ميرانده باشند، تا جايى كه اثرى از ظلم ديده نشود و امر به معروف و نهى از منكر خواهند نمود.»
امام جواد عليهالسلام نيز مىفرمايد: «چون وقت خروج او برسد، شمشيرش از غلاف بيرون آيد و ندا كند: برخيز اى ولى خدا كه ديگر براى تو نشستن حلال نيست. پس خارج شود و دشمنان خدا را هرجا بيابد بكشد و حدود خدا را اقامه كند و به حكم خدا حكم نمايد».
مهدى عليه السلام خواهد آمد
ظهور مهدى اهل بيت عليهمالسلام در آخرالزمان، از مسائلى است كه همه فرقه ها و گروه هاى اسلامى به آن ايمان دارند. آنها انتظار قيامى روحانى و جهانى را مىكشند كه عدالت اجتماعى و نظام جهان بر اساس ايمان به خدا و احكام دين اسلام برقرار شود و دنيا از چنگال ستمكاران و جباران نجات داده شده، پرچم اسلام در تمام نقاط به اهتزاز درآيد. همه چشم به راهند و انتظار دارند كه شايستهترين فرزند پيامبر صلى الله عليه و آله قيام كرده، آيين توحيد و رسم برادرى و مساوات اسلامى را زنده نموده، بشر را از نعمت آسايش بهرهمند سازد و موجبات تفرقه و محروميت و ناكامى را از ميان بردارد. اين وعده الهى است و تخلفپذير نيست. دنيا به طرف آن عصر درخشان در حركت است و سير زمان، هر دم بشر را به چنين روزگارى نزديكتر مىسازد.
پرسمان