مذهبی

حرز امام جواد و آداب بستن حرز امام جواد (ع)

ملتمسین دعای امام جواد(ع) با جود و کرم این بزرگوار آشنا هستند،  ادعیه خاصی به نام امام جواد (ع) می باشد که می توانید در شبهای مختلف بخوانید که یکی از این دعاها حرز جواد می باشد.

حرز جواد یکی از این دعاها می باشد که بشدت توسط معصومین و علمای حال حاضر من جمله آیت‌الله بهجت توصیه شده است. استفاده از این دعا به صورت گردنبند، بازوبند و یا انگشتر حرز امام جواد (ع) مرسوم است و خواص زیادی دارد اما دارای آداب خاصی نیز هست. در این مقاله به طریقه و آداب نوشتن، آداب استفاده و نماز حرز امام جواد (ع) و خواص آن اشاره میکنیم.

آشنایی کوتاه با خواص و آداب

در زندگی همواره بلاها، آسیب و دشمنی مردم، چشم نظرها، آزار شیاطین و اجنه و سحر و طلسم ممکن است به ما یا نزدیکان ما آسیب برسانند. معروف ترین و پرخاصیت ترین دعا برای دفع بلاهای زمینی و آسمانی حرز جواد میباشد. در این باره امام جواد (ع) فرموده اند: خود را به این دعا حرز کن که اگر لشکرهای روم را ملاقات کنی و همگی به همراه تمام  اهل زمین علیه تو قیام کنند، از ایشان به تو بدی نرسد و از همه آن ها ایمن باشی.

علمای نیز در خواص این دعای شریف می‌فرمایند: به جهت دوری از خطرات و بیماری ها، محافظت از آزار شیطان و اجنه، درمان دیدن کابوس در خواب، باطل کردن جادو و سحر و… به همراه داشتن این دعا به صورت گردنبند، بازوبند یا انگشتر حرز امام جواد توصیه میشود. همچنین برای دفع چشم زخم (چشم نظر) تاثیر گذار می باشد. مرحوم بهجت می فرمایند جهت پیشگیری از چشم زخم و یا بطلان سحر و جادو استفاده از بازوبند و یا انگشتر حرز امام جواد تاثیر فراوانی دارد.

نکته مهم در استفاده از این دعای شریف طریقه نوشتن حرز امام جواد و آداب آن است که بایستی دقت لازم را داشته باشید تا بتوانید بطور کامل از خواص این دعا بهره‌مند شوید. در ادامه مختصری درباره آداب آن بیان خواهد شد.

آداب نوشتن حرز امام جواد (ع)

نوشتن آن آداب مخصوص به خود را دارد که برای نتیجه بهتر گرفتن و بهره بردن از خواص کامل پس از خرید انگشتر حرز امام جواد زنانه یا مردانه یا بازوبند و … باید توجه نمود که آداب نوشتن حرز امام جواد بطور کامل رعایت شود.

از آداب نوشتن حرز امام جواد است این است که وضو داشته باشید و سپس شروع به نوشتن کنید. طریقه نوشتن حرز امام جواد (ع) بدین شکل است که تمام حروف، اعداد و علامت ها باید بطور صحیح و کامل نوشته شوند و حرفی به صورت سلیقه ای حکاکی نشود. از دیگر آداب حرز امام جواد این است که این دعا باید بر روی کاغذ و مسلمانی نوشته شود. در آداب نوشتن حرز امام جواد به نوشتن و قرار دادن دقیق اعراب کلمات اشاره ای نشده‌است.

طبق روایات نقل شده از امام جواد (ع) میتوان فهمید نوشتن این دعا بر روی پوست آهو توصیه شده است که از آداب نوشتن حرز امام جواد (ع) می باشد. همچنین فرموده اند که این حرز درون لوله ای از جنس نقره قرار بگیرد و برای آن لوله ایی از جنس نقره ساخته شود  سپس دعای مخصوصی بر روی لوله نقره باید حکاکی شود.

توجه داشته باشید که نوشتن این دعا در روز قمر در عقرب توصیه شده نمی باشد و از آداب حرز امام جواد این است که در این روز نوشته نشود.

آداب بستن حرز امام جواد (ع)

توجه کنید که بستن حرز امام جواد به صورت بازوبند نیز آداب خاصی دارد. افرادی که قصد استفاده از بازوبند این دعا را دارند باید هنگام بستن حرز امام جواد (ع) توجه کنند که این بازوبند را بر روی بازوی راست خود ببندند.

توصیه‌شده‌ترین حالت به این صورت است که پوست آهو درون لوله نقره و سپس کل لوله درون بازوبند گذاشته شده و به بازوی دست راست بسته شود اما استفاده از حرز صغیر یا کبیر، روی کاغذ یا پوست آهو، به صورت انگشتر یا گردنبند کم و بیش خواص این دعای شریف را برای فرد خواهد داشت.

نماز حرز امام جواد (ع)

هنگام بستن حرز امام جواد (ع) برای نتیجه بهتر نماز حرز امام جواد که دو نماز دو رکعتی است را بخوانید. نماز حرز امام جواد این گونه است که در هر رکعت پس از خواندن حمد ۷ مرتبه آیت الکرسی را قرائت کرده سپس ۷ مرتبه آیه شهدالله (۱۸ سوره آل عمران)  را خوانده بعد از آن ۷ بار سوره مبارکه شمس، ۷ بار سوره مبارکه لیل و ۷ بار سوره اخلاص را نیز قرائت کنید. نماز حرز امام جواد (ع) که به پایان رسید می توانید شروع به بستن حرز امام جواد بر روی بازوی خود کنید.

اگر پس از  تهیه این دعا به هر صورت گردنبند و بازوبند و یا انگشتر حرز امام جواد در خواندن نماز حرز امام جواد ناتوان بودید میتوانید شخصی دیگری را انتخاب کنید تا بجای شما بخواند تا آداب بطور کامل رعایت شود.

زمانی که می خواهید حرز امام جواد (ع) را بر بازو ببندید ابتدا وضو بگیرید و چهار رکعت نماز شامل دو نماز دو رکعتی بخوانید؛ (در بین دو نماز فاصله زیادی نباشد)

در هر رکعت بعد از سوره حمد،
هفت مرتبه «آیه الکرسی»
هفت‌ مرتبه ‌آیه۱۸ سوره‌ آل‌عمران معروف ‌به‌ «شهدالله»
هفت مرتبه سوره شمس
هفت مرتبه سوره لیل
و هفت مرتبه سوره توحید را بخوانید.

هنگامی که نمازتان تمام شد حرز را بر بازوی راست خود ببندید.

برای سهولت در خواندن این نماز آیات و سوره های مورد نظر را برای شما در اینجا می آوریم:
آیه الکرسی:
«اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَوودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ.
لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُومِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ.
اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآۆُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ.»

آیه «شهدالله»:
«شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلـٰهَ إِلّا هُوَ وَالمَلـٰئِکَهُ وَأُولُوا العِلمِ قائِمًا بِالقِسطِ ۚ لا إِلـٰهَ إِلّا هُوَ العَزیزُ الحَکیمُ»

سوره شمس:
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِیمِ
وَ الشَّمْسِ وَ ضُحَاهَا
وَ الْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا
وَ النَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا
وَ اللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا
وَ السَّمَاءِ وَ مَا بَنَاهَا
وَ الْأَرْضِ وَ مَا طَحَاهَا
وَ نَفْسٍ وَ مَا سَوَّاهَا
فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا
قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا
وَ قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا
کَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا
إِذِ انبَعَثَ أَشْقَاهَا
فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّـهِ نَاقَهَ اللَّـهِ وَ سُقْیَاهَا
فَکَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُم بِذَنبِهِمْ فَسَوَّاهَا
وَ لَا یَخَافُ عُقْبَاهَا

سوره لیل:
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِیمِ
وَ اللَّیْلِ إِذَا یَغْشَىٰ
وَ النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ
وَ مَا خَلَقَ الذَّکَرَ وَ الْأُنثَىٰ
إِنَّ سَعْیَکُمْ لَشَتَّىٰ
فَأَمَّا مَنْ أَعْطَىٰ وَ اتَّقَىٰ
وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنَىٰ
فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرَىٰ
وَ أَمَّا مَن بَخِلَ وَ اسْتَغْنَىٰ
وَ کَذَّبَ بِالْحُسْنَىٰ
فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْرَىٰ
وَ مَا یُغْنِی عَنْهُ مَالُهُ إِذَا تَرَدَّىٰ
إِنَّ عَلَیْنَا لَلْـهُدَىٰ
وَ إِنَّ لَنَا لَلْآخِرَهَ وَ الْأُولَىٰ
فَأَنذَرْتُکُمْ نَارًا تَلَظَّىٰ
لَا یَصْلَاهَا إِلَّا الْأَشْقَى
الَّذِی کَذَّبَ وَ تَوَلَّىٰ
وَ سَیُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى
الَّذِی یُؤْتِی مَالَهُ یَتَزَکَّىٰ
وَ مَا لِأَحَدٍ عِندَهُ مِن نِّعْمَهٍ تُجْزَىٰ
إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَىٰ
وَ لَسَوْفَ یَرْضَىٰ

سوره توحید:
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِیمِ
قُلْ هُوَ اللَّـهُ أَحَدُ
اللَّـهُ الصَّمَدُ
لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ
وَ لَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ

اللّٰهُمَ صَل علی مُحمَّد وَال مُحمّد

در صورتی که حرز را برای بچه نابالغ گرفته اید، می توانید کسی را از طرف صاحب حرز #نائب کنید تا نماز را به نیابت از شخص بخواند.

چند نکته:
  1. این ۴ رکعت به صورت دو نماز ۲ رکعتی خوانده می شود که آخر هر دو رکعت، سلام دارد.
  2. نماز به نیت نماز حرز امام جواد علیه السلام خوانده میشود.
  3. میتوانید نماز را نشسته بخوانید اما بهتر است ایستاده بجا آورید.
  4. چون نماز مستحبی است، شخص دیگری میتواند بجای صاحب حرز، به نیابت از او ‌بخواند.
  5. توجه داشته باشید هنگام خواندن نماز حرز و استفاده کردن آن برای اولین بار، ایام قمر در عقرب نباشد.
  6. جهت بهره بردن از آثار شگفت انگیز حرز به صورت کامل حتما نماز آن را بجا آورید.
زمانی که می خواهید برای اولین بار حرز امام جواد (علیه السلام) را استفاده کنید، ابتدا وضو بگیرید و چهار رکعت نماز (دو نماز دو رکعتی) بخوانید؛ در هر رکعت به ترتیب:
  • یک مرتبه سوره حمد
  • هفت مرتبه «آیه الکرسی» (آیه های ۲۵۵ و ۲۵۶ و ۲۵۷ سوره بقره)
  • هفت مرتبه آیه ۱۸ سوره آل عمران معروف به «شهدالله»
  • هفت مرتبه سوره شمس (سوره ۹۱ قرآن)
  • هفت مرتبه سوره لیل (سوره ۹۲ قرآن)
  • و هفت مرتبه سوره توحید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا