مذهبی

تفاوت مذي و وذي و مني چيست

در این مطلب از سایت تریپ لند به تفاوت مذي و وذي و مني چيست می پردازیم. پس به شما پیشنهاد می کنیم حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

1-در نوشتار قبل احكام تشخيص مني در مردان و زنان و تفاوت رطوبت هاي خارج شده، مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

2- استبرا و روش آن را از اینجا می توانید کلیک کنید و مطالعه نمایید.

 

وذى، مذى و ودى

پرسش ۶۷ . وذى، مذى و ودى را توضیح دهید؟

همه مراجع: «مذى» به آبى گویند که گاه بعد از ملاعبه و بازى [جنسی]کردن از انسان بیرون مى آید. «وذى» به آبى گویند که گاه بعد از منى بیرون مى آید.

«ودى» به آبى گویند که گاه بعد از بول بیرون مى آید و کمى سفید و چسبنده است.

همه این آب ها در صورتى که مجرا آلوده به بول و منى نباشد، پاک است.[۱۲۱]

🔴 تبصره. فایده استبرا از بول این است که اگر آب مشکوکى بعد از آن خارج شود، پاک است و وضو را هم باطل نمى کند ؛ اما اگر استبرا نکرده، باید وضو را اعاده کند و محل را بشوید. فایده استبرا از منى این است که اگر رطوبت مشکوکى از او خارج شود و نداند منى است یا یکى از آب هاى پاک، غسل ندارد و اگر استبرا نکند و احتمال دهد ذرات منى در مجرا باقى بوده و همراه بول یا رطوبت دیگرى خارج شده، باید دوباره غسل کند.

. توضیح المسائل مراجع، م ۷۳ و ۳۴۸ ؛ العروة الوثقى، ج ۱، مستحبات غسل الجنابه، م ۲ و ۳ ؛ نورى، توضیح المسائل، م ۳۴۹ و ۷۳ ؛ وحید، توضیح المسائل، م ۷۴ و ۳۵۴ و دفتر: خامنه اى. پرسمان

 

مسأله 73 آبی که گاهی بعد از ملاعبه و بازی کردن (1) از انسان خارج می‌شود (2) (و به آن «مَذی» می گویند) پاک است (3) و نیز آبی که گاهی بعد از منی بیرون می‌آید (و به آن «وَذی» گفته می‌شود) (4) و آبی که گاهی بعد از بول بیرون می‌آید (و به آن «وَدی» می گویند) [اگر (5) بول به آن نرسیده باشد (6)]، پاک است. و چنانچه انسان بعد از بول استبراء کند و بعد (7) آبی از او خارج شود و شک کند که بول است یا یکی از اینها (8)، پاک می‌باشد.

(1) (خوئی، تبریزی، زنجانی:) با زن..

(2) (سیستانی:) آبی که گاهی با تحریک شهوت از مرد خارج می‌شود..

(3) – [عبارت «پاک است» در رساله آیات عظام: زنجانی و بهجت نیست]

(4) (گلپایگانی، صافی:) اگر ظاهر محل ّ تطهیر شده باشد پاک است.. (فاضل:) پاک است..

(5) (زنجانی، بهجت:) اگر بعد از خروج..

(6) [قسمت داخل کروشه در رساله آیت اللّه فاضل نیست]

(7) (صافی:) و بعد از تطهیر محل..

(8) (بهجت:) و یا مخلوط است.. [قسمت‌های داخل پرانتز در رساله آیت اللّه زنجانی نیست]

(مکارم:) مسأله رطوبت‌هایی که از انسان خارج می‌شود غیر از بول و منی بر چند قسم است: اوّل: آبی که گاه بعد از بول بیرون می‌آید و کمی سفید و چسبنده است و به آن «وَدی» می گویند. دوّم: آبی که هنگام ملاعبه و بازی کردن با هم سر بیرون می‌آید و به آن «مَذی» می گویند. سوّم: آبی که گاه بعد از منی بیرون می‌آید و به آن «وذی» گویند، همه این آبها در صورتی که مجری آلوده به بول و منی نباشد، پاک است و وضو و غسل را هم باطل نمی‌کند. فائده استبراء از بول این است که مجری را از بول پاک می‌کند یعنی اگر آب مشکوکی بعد از آن خارج شود، پاک است و وضو را هم باطل نمی‌کند، امّا اگر استبراء نکرده باید وضو را اعاده کند و محل ّ را بشوید. فائده استبراء از منی این است که اگر رطوبت مشکوکی از او خارج شود و نداند منی است یا یکی از آبهای پاک، غسل ندارد، و اگر استبراء نکند و احتمال دهد ذرّات منی در مجری باقی بوده و همراه بول یا رطوبت دیگری خارج شده باید دوباره غسل کند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

تفاوت منی و ساير ترشحات چیست؟

رطوبتى که گاهى بعد از خروج منى از انسان خارج مى‏ شود، وذى نام دارد،

و رطوبتى که بعضى از اوقات بعد از بول (ادرار) خارج مى‏ شود، ودى ناميده مى‏ شود،

و رطوبتى که بعد از ملاعبه  زن و مرد با يکديگر خارج مى‏ شود، مذى نام دارد.

همه اين رطوبت ها پاک است و باعث نقض طهارت نمى ‏شود.

همين مطلب بالا در رساله هاي مراجع عظام تقليد نيز اينگونه اشاره شده است:

آبی که گاهی بعد از ملاعبه و بازی کردن از انسان خارج می شود و به آن «مَذی» می گویند پاک است.

و نیز آبی که گاهی بعد از منی بیرون می آید و به آن «وَذی» گفته می شود

و آبی که گاهی بعد از بول بیرون می آید و به آن «وَدی» می گویند، اگر بول به آن نرسیده باشد، پاک است. و چنانچه انسان بعد از بول استبراء کند و بعد آبی از او خارج شود و شک کند که بول است یا یکی از اینها، پاک می باشد.

همه ی این آبها در صورتی که مجرا، آلوده به بول و منی نباشد پاک است و وضو و غسل را هم باطل نمی کند[۲]. در نتیجه، مایع خارج شده اگر بول نیست و مشخصات منی را ندارد ممکن است یکی از اقسام سه گانه (ودی، وذی و مذی) باشد. این رطوبت ها و ترشحات چه در زنان و چه در مردان پاک است و نیازی به شستن و غُسل ندارند؛ مگر اینکه یقین کند که بول یا منی است.

بدیهی است هر زمان که از انسان منی خارج شود، در خواب یا در بیداری؛ در اثر فکر و یا با انجام عمل خاصی مثل استمنا و یا نزدیکی، در تمام این موارد غسل جنابت بر انسان واجب می شود.

در خصوص خروج منی از زن بايد توجه كرد كه: بطور کلی اگر زن به اوج لذّت جنسی برسد و در آن حال مایعی از او خارج شود جنابت محقق شده و غسل بر او واجب است ولی اگر شک کند که به این مرحله رسیده یا نه و یا شک در خروج مایع داشته باشد، غسل واجب نیست و سایر ترشحات نیز پاک است.خروج ترشحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد، حکم به جنابت آنان می شود و لازم نیست با جستن بیرون آید و بدن سست شود و اگر بدون شهوت باشد، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است.


مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 93: لطف بفرمایید در صورت امکان راجع به اقسام رطوبتی که گاهی از انسان خارج می‌شود، توضیح دهید.

ج: رطوبتی که گاهی بعد از خروج منی از انسان خارج می‌شود، وذی نام دارد، و رطوبتی که بعضی از اوقات بعد از بول خارج می‌شود، ودی نامیده می‌شود، و رطوبتی که بعد از ملاعبه زن و مرد با یکدیگر خارج می‌شود، مذی نام دارد. همه این رطوبتها پاک است و باعث نقض طهارت نمی‌شود.

اجوبه الاستفتائات.


 

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۳۴۴ ـ به دو چیز انسان جنب می‌شود:
اوّل: جماع.
دوّم: بیرون آمدن منی، در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بی شهوت، با اختیار باشد یا بی‌اختیار.

مسأله ۳۴۵ ـ اگر رطوبتی از مرد خارج شود و نداند منی است یا بول یا غیر اینها، چنانچه با شهوت و جستن بیرون آمده و بعد از بیرون آمدن آن بدن سست شده، آن رطوبت حکم منی را دارد، و اگر هیچ یک از این سه نشانه یا بعضی از اینها را نداشته باشد، حکم منی را ندارد. ولی در مریض لازم نیست آن رطوبت با جستن بیرون آمده باشد، و در موقع بیرون آمدن بدن سست شود، بلکه اگر با شهوت بیرون آید در حکم منی است.
و رطوبتی که زنان در موقع ملاعبه یا تصوّرات شهوت انگیز در خود موضع احساس می‌کنند و آن رطوبت به اندازه‌ای زیاد نیست که جاهای دیگر را آلوده کند، پاک است و غسل ندارد و وضو را نیز باطل نمی‌کند و امّا اگر زیاد باشد به حدّی که صدق (انزال) کند و لباس را آلوده نماید؛ در صورتی که همراه با رسیدن زن به اوج لذّت جنسی و ارضای کامل (ارگاسم) باشد، نجس و موجب جنابت است، بلکه اگر همراه با آن هم نباشد ـ بنا بر احتیاط لازم ـ نجس و موجب جنابت می‌باشد، و در مواردی که زن شک داشته باشد رطوبت به این حد از زیادی رسیده یا نه و یا شک در اصل خروج رطوبت داشته باشد، غسل واجب نیست و وضو و غسل هم باطل نمی‌شود.

 

لينك كوتاه مطلب: 

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

  • احکام و آداب بچه دار شدن از منظر اسلام
  • کارهایی که بر جنب مکروه است
  • حكم نماز و روزه در حال جنابت
  • وضو گرفتن بعد از غسل جنابت
  • غسل جنابت در زمان حيض
  • احكام تشخيص مني در مردان و زنان
  • چگونگي استبراء از بول و مني
  • تفاوت مذی و منی در زن
  • احکام غسل جنابت
  • غسل جنابت بدون جنب شدن
  • نماز با غسل جنابت احتیاطی
  • غسل جنابت مستحبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا