مذهبی

اعمال روز ۱۸ ذی‌ الحجه ، عید سعید غدیر چیست؟

محمد سیمری ، اختصاصی تریپ لند : روز ۱۸ ذی‌ الحجه یا همان روز عید غدیر، روزی است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، امام علی (ع) را به عنوان جانشین خود، به مردم معرفی کرد. روزی که پیامبر اکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) به هنگام بازگشت از سفر حج، در نزد یاران خود و در جمع خاندان بین هاشم و مسلمانان مکه و مدینه، علی (ع) را به عنوان جانشین و ولی مومنین اعلام کرد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بعد از معرفی علی (ع) به عنوان امام مسلمانان، عمامه از سر خود برداشته و آن را به عنوان تاجی بر سر حضرت علی (ع) گذاشته است؛ و فرموده است: “عمامه، تاج عرب است.”

بر اساس مباحثى که درباره ی جمعیت مدینه در پاسخ تفصیلی آمده است، معلوم می‌ شود که مدینه ظرفیت فرستادن چیزی در حدود پنج هزار نفر را به شهر مکه داشته است؛ از این‌ رو با توجه به روایتی در تفسیر عیاشی از امام صادق (ع) که تعداد حاضرین در غدیر را ده هزار نفر دانسته است! بسیاری از علما و تاریخ دانان مسلمان، این واقعه را را در کتب و نوشته های خود ثبت و تایید کرده اند و آن را بسیار تحلیل کرده اند.

عید غدیر یکی از بزرگ ترین و مهم‌ ترین اعیاد مسلمانان است. غدیر، تنها یک حادثه تاریخى نیست! غدیر، تنها نام یک سرزمین نیست، بلکه یک تفکر است. غدیر، نه تاریخ است، نه جغرافیا و نه روایت؛ بلکه ماجرای ولایت است. بد نیست بدانید بعضی از بزرگان دین اسلام این ماه را “شهر الولایه‌” نامیده اند! چرا که در ‌ماه‌ ذی‌ حجه‌ الحرام‌، علاوه بر واقعه ی غدیر،‌ روز مباهله هم اتفاق افتاد‌ه است که در  آن‌ اتفاق هم‌، به وضوح به ‌مسئله‌ ی “ولایت‌” اشاره شده است.

شاید این سوال برای تان پیش آید که غدیر به چه معنای است؟ در پاسخ بایستی گفت غدیر در لغت به معنای “آبگیر: است؛ گودالی در بیابان که آب باران در آن جمع می شود.

در میان راه دو شهر بزرگ مکه و مدینه، محلی است به نام “جُحفه” که در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، کاروانیان حج از آن‌ جا عبور می‌ کردند! جالب است بدانید علت نام‌ گذاری این غدیر به “خم”، آن است که آبگیر آنجا به شکل خم رنگرزان بوده است و برخی قبایل صحرایی، گاه جامه‏ های رنگ کرده ی خود را در این آبگیر می‌ شسته ‏‌اند.

درباره ی تاریخ غدیر، تقریبا اختلافی بین منابع گوناگون نیست. براساس بسیاری از منابع اهل سنت و اهل شیعه،‌ وقوف پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در عرفه، روز جمعه بوده است؛ بنابراین، روز غدیر آن سال که نه روز پس‌ از عرفه و هجدهم ذی‌ الحجه است، روز یکشنبه بوده است!

درباره ی اعمال و آداب روز عید غدیر بد نیست بدانید مردم در این عید، تلاش می‌ کنند که زیباترین و تازه‌ ترین لباس‌ های خود را بر تن کنند! همچنین برگزاری جشن‌ های شاد عمومی و همچنین مراسم‌ ازدواج از آداب و رسوم عید غدیر به حساب می‌ آید. برای نمونه مردم شهر میناب در روز عید غدیر، حجله ای را با نام حجله ی امام علی (ع) برپا می کنند و با برپایی آن در فاصله میدان ولایت تا مسجد امام، اقدام به برگزاری جشنی بزرگ و مولودی خوانی می کنند!

مولودی‌ خوانی یکی از آداب و رسوم رایج در روز عید غدیر خم است. مداحان و شاعران در این روز تلاش می‌ کنند با خواندن اشعار زیبا، مردم را شاد کنند!

مردم شهر‌های مختلف ایران زمین، در روز عید غدیر آداب و رسوم خاصی دارند که از آن جمله می‌ توان به ادای احترام به سادات و همچنین خانواده ی آنها اشاره کرد. خانواده‌ های سادات در روز عید غدیر به مهمانان منازل خود هدایایی می‌ دهند که این هدایا، “تبرک” به حساب می‌ آید و مردم این هدایا را در نزد خود نگه می دارند.

لازم به بیان است بستن عقد اخوت و برادری از دیگر آداب ارزشمند در روز عید غدیر است. مردم در این روز، به امید تحکیم هر چه بیشتر دوستی ها، پیمان برادری می بندند.

در انتها این نکته را نیز بایستی بیان کنیم که برخی از مردم در روز عید غدیر خم روزه می‌ گیرند.! براساس آنچه در برخی از روایات و احادیث آمده است روزه ی عید غدیر خم، برابر است با روزه ی تمام عمر!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا