مذهبی

اعجاز علمی قرآن و کرامت امام علی علیه…

در این مطلب از سایت تریپ لند به اعجاز علمی قرآن و کرامت امام علی علیه… می پردازیم. پس به شما پیشنهاد می کنیم حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

پرسش : امیرالمومنین(علیه السلام) آیه اوّل سوره«انشقاق» را چگونه تفسیرنموده اند؟

پاسخ اجمالی

امیر مؤمنان على(ع) در تفسیر آیه «إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ» مى فرمایند: «آسمان ها از کهکشان جدا مى شود»، بزرگان این حدیث را از معجزات علمى محسوب مى کنند، زیرا دانشمندان فلکى امروز با مشاهدات نجومى خود به وسیله تلسکوپ هاى عظیم و نیرومند، توانسته اند ثابت کنند عالم مجموعه اى از کهکشان هاست.

شاید این مطالب را هم بپسندید:

اعجاز علمي قرآن كريم

اذعان پروفسور جنین‌ شناس آمریکایی به اعجاز قرآن

نزول قرآن در محیط افکار جاهلی و عقاید خرافی نشان از اعجاز آن است

انبساط و گسترش جهان در قرآن

پاسخ تفصیلی

امیر مومنان على(علیه السلام) در تفسیر آیه«اِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ» مى فرمایند: «اِنَّها تَنْشَقُّ مِنَ الَْمجَرَّهِ»؛ (آسمان ها از کهکشان جدا مى شود!). (1)
این حدیث، پرمعنى و قابل دقت است و از معجزات علمى محسوب مى شود، از حقیقتى پرده برمى دارد که در آن زمان هیچ یک از دانشمندان به آن نرسیده بودند .

و آن این که: دانشمندان فلکى امروز با مشاهدات نجومى خود به وسیله تلسکوپ هاى عظیم و نیرومند، ثابت کرده اند: عالم مجموعه اى است از کهکشان ها و هر کهکشان مجموعه اى است از منظومه ها و ستارگان، و به همین دلیل آنها را شهرهاى ستارگان مى نامند، کهکشانِ «راه شیرىِ» معروف که با چشم قابل مشاهده است، مجموعه عظیم و دایره مانندى از همین منظومه ها و ستارگان است، یک طرف از آن به قدرى از ما دور است که ستارگانش را به صورت ابرى سفید مى بینیم، ولى در واقع مجموعه نقاط نورانى نزدیک به هم است.
اما این طرفش که به ما نزدیک است، ستارگانش قابل رویت مى باشد و همین ستارگانى است که ما در آسمان شب مى بینیم، و به این ترتیب منظومه شمسىِ ما جزء این «مَجَرّه»؛ (کهکشان) است.
مطابق روایت فوق، على(علیه السلام) مى گوید: در آستانه قیامتاین کواکب را که ما مشاهده مى کنیم از کهکشان جدا مى شود و نظام همگى به هم مى خورد.
چه کسى آن زمان مى دانست ستارگانى که ما مى بینیم در واقع جزء این کهکشان راه شیرى (مَجَرّه) است؟ جز کسى که قلبش به عالم غیب مربوط باشد و از سرچشمه علم خداسیراب گردد.(2)

پی نوشت:
(1). «روح المعانى»، جلد 30، صفحه 87؛ «درّ المنثور»، جلد 6، صفحه 329.
(2). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و سوم، ج 26، ص 315.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا