آیا در کلام امام علی ع بعد از رحلت…
در این مطلب از سایت تریپ لند به آیا در کلام امام علی ع بعد از رحلت… می پردازیم. پس به شما پیشنهاد می کنیم حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
حضرت على (ع) در نهج البلاغه جمله اى دارد بدين مضمون كه تا وقتى پيامبر بود دو راه براى مغفرت باز بود ولى حالا كه پيامبر نيست فقط راه استغفار باز است . حال اهل تسنن با اين سخن آيه اى كه ميفرمايد (واستغفروا واستغفر لهم الرسول ) را منحصر به زمان پيامبر ميدانند آيه (وابتغوا اليه الوسيله)) هم خيلى كلى است و همچنين توسل فرزندان حضرت يعقوب هم به پيامبر زمانشان بوده . ترجيحا با قران جواب داده شود.
در پاسخ به مطالب ذيل توجه نماييد:
1- اين سخن نورانى امير مومنان- ع- بر گرفته از آيه 33 سوره انفال است كه مى فرمايد:
وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ
خداوند، تا تو در ميان آنها هستى آنها را مجازات نخواهد كرد، و (نيز) تا استغفار مىكنند خدا عذابشان نمىكند.
هفتاد روز حساس بعد از غدیر که تاریخ را دگرگون کرد؟!
ماجرای مسموم شدن پیامبر صلی الله علیه و آله در منابع شیعه و سنی
حدیث قرطاس در کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم
منافقان پس از رحلت پیامبر چه شدند؟
از آيه فوق استفاده مى شود كه وجود پيامبران وسيله مؤثرى براى امنيت مردم در برابر بلاهاى سخت و سنگين، و پس از آن استغفار و توبه و روى آوردن به درگاه حق عامل ديگرى است.
اما اگر عامل دوم نيز بر چيده شود جوامع بشرى هيچگونه مصونيتى در برابر مجازاتهاى دردناكى كه به خاطر گناهانشان در انتظار آنهاست نخواهند داشت، اين مجازات ها در شكل حوادث دردناك طبيعى، و يا جنگهاى خانمانسوز و ويرانگر يا اشكال ديگر آشكار مىشوند، همانگونه كه انواع مختلف آن را را تا كنون ديده يا شنيدهايم.
2- آيه بيانگر اين نكته است كه نفس وجود پيامبر دفع كننده بلا و عذاب است زيرا پيامبر- ص- مظهر رحمت واسعه الهى است و رحمه للعالمين است و وجود او مانع نزول قهر الهى و بلا و عذاب است.
3- سخن امير مومنان- ع در مورد مغفرت نيست بلكه در مورد عذاب الهى است كه وجود پيامبر رحمت- ص- و نيز استغفار مانع نزول آن است و پس از رحلت پيامبر- ص- تنها عامل استغفار باقى مانده است سخن آن حضرت در نهج چنين است:
كَانَ فِى الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَكُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِى رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِى فَالِاسْتِغْفَارُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ
4- بنا بر اين در زمان ما عامل نجات بخش از عذاب الهى استغفار است و اين استغفار اعم است از استغفار خود ما و يا درخواست استغفار از پيامبر جص- و اولياى الهى كه بر طبق عقيده شيعه و غالب اهل سنت به جز وهابيون درخواست از پيامبر و اولياى الهى امرى مشروع و عقلانى و بر گرفته از قرآن و سنت است.
پرسمان