مذهبی

آیا در کلام امام علی ع بعد از رحلت…

در این مطلب از سایت تریپ لند به آیا در کلام امام علی ع بعد از رحلت… می پردازیم. پس به شما پیشنهاد می کنیم حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

حضرت على (ع) در نهج ‏البلاغه جمله اى دارد بدين مضمون كه تا وقتى پيامبر بود دو راه براى مغفرت باز بود ولى حالا كه پيامبر نيست فقط راه استغفار باز است . حال اهل تسنن با اين سخن آيه اى كه ميفرمايد (واستغفروا واستغفر لهم الرسول ) را منحصر به زمان پيامبر ميدانند آيه  (وابتغوا اليه الوسيله))  هم خيلى كلى است و همچنين توسل فرزندان حضرت يعقوب هم به پيامبر زمانشان بوده . ترجيحا با قران جواب داده شود.

در پاسخ به مطالب ذيل توجه نماييد:

1- اين سخن نورانى امير مومنان- ع- بر گرفته از آيه 33 سوره انفال است كه مى فرمايد:

وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ

خداوند، تا تو در ميان آنها هستى آنها را مجازات نخواهد كرد، و (نيز) تا استغفار مى‏كنند خدا عذابشان نمى‏كند.

شاید این مطالب را هم بپسندید:

هفتاد روز حساس بعد از غدیر که تاریخ را دگرگون کرد؟!

ماجرای مسموم شدن پیامبر صلی الله علیه و آله در منابع شیعه و سنی

حدیث قرطاس در کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم

منافقان پس از رحلت پیامبر چه شدند؟

از آيه فوق استفاده مى شود كه وجود پيامبران وسيله مؤثرى براى امنيت مردم در برابر بلاهاى سخت و سنگين، و پس از آن استغفار و توبه و روى آوردن به درگاه حق عامل ديگرى است.

اما اگر عامل دوم نيز بر چيده شود جوامع بشرى هيچگونه مصونيتى در برابر مجازات‏هاى دردناكى كه به خاطر گناهانشان در انتظار آنهاست نخواهند داشت، اين مجازات ها در شكل حوادث دردناك طبيعى، و يا جنگ‏هاى خانمانسوز و ويرانگر يا اشكال ديگر آشكار مى‏شوند، همانگونه كه انواع مختلف آن را را تا كنون ديده يا شنيده‏ايم.

2- آيه بيانگر اين نكته است كه نفس وجود پيامبر دفع كننده بلا و عذاب است زيرا پيامبر- ص- مظهر رحمت واسعه الهى است و رحمه للعالمين است و وجود او مانع نزول قهر الهى و بلا و عذاب است.

3- سخن امير مومنان- ع در مورد مغفرت نيست بلكه در مورد عذاب الهى است كه وجود پيامبر رحمت- ص- و نيز استغفار مانع نزول آن است و پس از رحلت پيامبر- ص- تنها عامل استغفار باقى مانده است سخن آن حضرت در نهج چنين است:

كَانَ فِى الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَكُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِى رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِى فَالِاسْتِغْفَارُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ

4- بنا بر اين در زمان ما عامل نجات بخش از عذاب الهى استغفار است و اين استغفار اعم است از استغفار خود ما و يا درخواست استغفار از پيامبر ج‏ص- و اولياى الهى كه بر طبق عقيده شيعه و غالب اهل سنت به جز وهابيون درخواست از پيامبر و اولياى الهى امرى مشروع و عقلانى و بر گرفته از قرآن و سنت است.

پرسمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا