مذهبی

آياتي كه بيانگر مقام و موقعيت حضرت زهرا…

در این مطلب از سایت تریپ لند به آياتي كه بيانگر مقام و موقعيت حضرت زهرا… می پردازیم. پس به شما پیشنهاد می کنیم حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آياتي كه بيانگر مقام و موقعيت حضرت زهرا (س) هستند كدامند؟

پاسخ:

شاید این مطالب را هم بپسندید:

چله زیارت عاشورا آیت الله حق شناس

حکم روزه روز عاشورا از نظر مراجع

اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین شعار محرم/ شیوه تسلیت گفتن مومنین در روز عاشورا

متن کامل خطبه غدیر خم

برخي از آيات را كه در حقّ او وارد شده است مطرح ميكنيم:
1 . سوره كوثر
خدا به پيامبر خطاب ميكند كه ما به تو «كوثر» داديم، چنان كه ميفرمايد:
«إنّا أَعْطَيْناكَ الكَوثَر فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَر إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الأبْتَر»
[ما به تو كوثر اعطا كرديم، پس براي پروردگارت نماز بخوان و قرباني كن، بدرستي كه دشمن تو ابتر است.]
مفسران در مصداق «كوثر» كه به معني «خير كثير» است اقوالي دارند، ولي قول روشن همان است كه بگوييم مراد فرزندان زيادي است كه خدا به پيامبر از طريق حضرت زهرا(س) لطف فرموده است و شاهد اين گفتار آخر سوره است كه ميفرمايد: اي رسول گراميدشمن تو «ابتر» است، يعني در مقابل تو ابتر نيستي بدليلي كه ما به تو كوثر، يعني خير كثير داديم كه يكي از مظاهر آن فرزندان زياد از نسل زهرا(س) است.
فخر رازي در تفسير سوره «كوثر» ميگويد اين خبر غيبي قرآن تحقق پذيرفته است، زيرا اموي ها و عباسي ها در كشتن فرزندان زهرا (س) دريغ نكردند مع الوصف شرق و غرب عالم از نسل زهرا مالا مال است، آنگاه ميگويد علما و دنشمنداني بزرگ مانند باقر العلوم و حضرت صادق و حضرت كاظم و حضرت رضا(ع) در آغوش اين خانواده پرورش يافتهاند.
2 . آيه تطهير
آيه ديگري كه درباره حضرت زهرا (س) وارد شده است آيه «تطهير» است:
«إِنَّما يُريدُ الله لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْس أَهْل البَيْت وَ يُطَهِّركُمْ تَطْهيراً» احزاب/33
[همانا خداوند اراده كرده است تا رجس و پليدي را از شما اهل بيت ببرد و شما را پاك كند پاك كردني.]
اين آيه درباره زهرا (س) و دو فرزندش حسن و حسين(ع) و همسر گراميو پدر بزرگوارش نازل شده است و مقصود از اهل بيت، بيت وحي و نبوت است.
روايات زيادي گواهي ميدهند كه پيامبر هر چهار نفر را به همراه خود زير كسايي قرار داد و اين آيه را تلاوت كرد و فرمود: خدايا براي هر پيامبر اهل بيتي است و اينها اهل بيت من هستند.
آية مباهله
در يكي از سالهاي هجرت، پيشوايان نصاراي «نجران» وارد مدينه شدند تا با پيامبر از نزديك مناظره كنند، آنان در مناظره محكوم شدند، ولي از پذيرفتن اسلام سر برتافتند، پيامبر آنان را به مباهله دعوت كرد، يعني همگان در نقطة دور از زندگي مردم گرد آيند و لعنت خود را بر دروغگويان بفرستند.
و اين همان حقيقت است كه در آيه ياد شده آمده است:
«فَقُلْ تَعالَوا نَدْعُ أَبْناءَ نا وَأَبْنائَكُمْ وَ نِسائَنا وَنِسائكُم وَ أَنْفُسنا وَأَنفُسكُم» آل عمران/ 61
[پس بگو بياييد بخوانيم (بياوريم) فرزندان ما را و فرزندان شما را، زنانمان را و زنانتان را و نفسهايتان را (كساني كه جان ما و شما هست)… .]
آيه مباركه حاكي است كه پيامبر بايد سه گروه را به ميدان مباهله وارد كند:
الف: فرزندان خود را «أَبنائنا»
ب: زنان خويش را «نسائنا»

***
پاورقي:

: آية الله جعفر سبحاني
سيماي فرزانگان ج 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا