طی الارض در اسلام
در این مطلب از سایت تریپ لند به طی الارض در اسلام می پردازیم. پس به شما پیشنهاد می کنیم حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
آيا در عصر حاضر طى الارض و طى الزمان وجود دارد؟
طى الارض تصرف بر زمان و مكان يااسباب غير عادى و نامرئى است.
اصل وجود چنين پديدهاى مورد تأييد قرآن مىباشد.
در داستان مربوط به حضرت سليمان و احضار تخت ملكه سبا جهت قدرت نمايى سليمان نبى مىخوانيم:
سليمان گفت: اى بزرگان كدام يك از شما توانايى داريد تخت او را پيش از آن كه خودشان نزد من آيند، براى من بياوريد؟ عفريتى از جن گفت: من آن را نزد تو مىآورم پيش از آن كه از مجلست برخيزى و من نسبت به آن توانا و امينم (اما) كسى كه دانشى از كتاب (آسمانى) داشت گفت: من آن را پيش از آن كه چشم بر هم زنى نزد تو خواهم آورد…. (1)
طی الارض امام علی علیه السلام از مدینه تا مدائن برای تدفین سلمان فارسی
چرا خداوند به برخی از افراد قدرت های ماورا الطبیعه می بخشد
اين تأييد حكايت طى الارض يار سليمان است كه با قدرت خارق العادهاى كه داشت، بر زمان و مكان تصرف كرد و اين كار خارق عادت را پديد آورد كه تخت پادشاه و ملكه سبا را كه در مكانى بسيار دور بود، در يك چشم به هم زدن (طرفه العين) نزد حضرت حاضر كند.
اين كه طى الارض چه تحليل و تفسيرى دارد، از علم و آگاهى ما به دور است، ولى معصومان گرامى لزوما از چنين قدرتى برخوردار بودند، اگر چه نيازى به استفاده از آن مگر در مواقع خاص نمىديدند.
مىگويند: برخى از اولياى خدا و افراد مقرب درگاه الهى چون عالمان و عارفان از اين قدرت برخوردار هستند، قدرتى كه در زمان و مكان ايجاد خلا نمىكند، زيرا زمان امرى متصرم و گذرا است و خلاپذير نيست و يا در مكان تصرفى ظاهرى نمىكنند، ولى به دليل قدرت فوق تصورى كه دارند، در يك لحظه خود را از مكان و زمان جدا كرده و بعد از سيرى كه نزدشان شايد به يك چشم برهم زدن باشد، خود را در مكانى ديگر هر چند بسيار دور از مكان اول مىبينند. اگر طى الارض تفسير و تحليلى عادى و مطابق با محدوده مكانى و زمانى مورد فهم ما داشت، حتما بايد مسافتى كه طى مىشد، با زمان خاصى تطبيق مىكرد و اين مسئله با طى الارض كه به يك چشم بر هم زدن واقع مىشود، تناقض مىيافت. در هر حال طى الارض امرى غيبى و مكتوم و غير قابل تفسير است و فقط افرادى آن را درك مىكنند كه به آن مقام رسيده باشند و ايشان نيز به حكم هر كه را اسرار حق آموختند، مهر كردند و دهانش دوختند آن را تفسير نخواهند كرد.
راه رسيدن به اسرار غيبى، مخالف با هواى نفس و كشيدن رياضت است.
پى نوشتها:
1- نمل (16) آيات 40 تا. 38 به نقل از اداره پاسخگويى آستان قدس رضوى