آیا گرفتن سود بانکی توسط بانکهای جمهوری…
در این مطلب از سایت تریپ لند به آیا گرفتن سود بانکی توسط بانکهای جمهوری… می پردازیم. پس به شما پیشنهاد می کنیم حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
آیا گرفتن سود بانکی توسط بانکهای جمهوری اسلامی ایران حلال است
آیا گرفتن سود بانکی حلال است؟
پاسخ:
در دوران گذار و يا در شرايط جنگ و پس از جنگ كه نرخ تورم بسيار بالاست در حقيقت مقدار زيادى از سودها جبران كاهش ارزش پول است. اما در هرصورت با روند تثبيت قيمت ها و ثبات اقتصادى بايد نرخ سود كاهش پيدا كند كه سياستگذاران فعلى در اين راستا در حال فعاليت هستند. و از نظر احكام شرعى اگر چه روح احكام جلوگيرى از ظلم است اما در شرايط بحرانى مى توان از نظر ظاهرى، پيامدهدى حقوقى را بر آن مترتب كرد و حداقل از حالت آشفتگى جلوگيرى كرد. لذا اگر چه در نگاه برخى سودهاى فعلى با ربا فرقى نمى كند اما عمل كردن به آيين نامه ها بر اساس عقود اسلامى حداقل، روند ناهنجاريها را كاهش مى دهد كه جهت توضيح بيشتر توجه شما را با مطالب زير جب مى كنيم:
مكانيسم تعيين شده براى بانكهاى جمهورى اسلامى، مبتنى بر عقود اسلامى است و مورد تأييد شوراى نگهبان است و سود حاصله از آن ربا نمى باشد. عقود بانكى فعلى از اين قرارند:
حکم پرداخت سود معین در معاملات و تضمین آن
شرط جبران خسارت توسط عامل مضاربه
راه فرار از ربا و کسب سود از پول چیست
چه کار کنیم که به عبادت خود، مغرور نشویم
1- قرض الحسنه اعطايى (بدون سود)، 2- مضاربه، 3- مشاركت مدنى، 4- مشاركت حقوقى، 5- سرمايهگذارى مستقيم، 6- فروش اقساطى، 7- اجاره به شرط تمليك، 8- سلف، 9- جعاله، 10- مزارعه، 11- مساقات، 12- خريد دين، 13- ضمان.
بانك ها به عنوان وكيل از ناحيه سپرده گذاران، طبق هر يك از عقود فوق مىتوانند به تناسب نوع نياز تسهيلاتى درخواست كنندگان، وارد معامله شوند و طبق اصول شرعى- بجز در مورد اول- سود دريافت دارند. بنابراين سود سپردهها در صورتى كه سپردهگذار بانك را وكيل در انجام معاملات كرده باشد اشكال ندارد همچنين است سود پرداختى بابت وام اگر تحت عنوان يكى از عقود شرعى با رعايت شرايط آن باشد ولى چنانچه قرض به بانك باشد به شرط گرفتن زياده و يا قرض از بانك به شرط پرداخت زياده باشد ربا و حرام است.
اگر بانكها مطابق قانون مصوب عمل كنند، وام ها و سود سپرده گذارى مشتريان دچار ربا و حرام نمى گردد ولى متأسفانه برخى از مسؤلان بانكها بدون توجه به قانون و يا براساس اسناد و فاكتورهاى جعلى، عمل مى كنند و مشتريان نيز از مسائل آن آگاهى ندارند. از اين رو سپرده و وامها، ربوى و حرام مى شود.
بنابراين اگر بانك در معاملات خود اعم از دادن وام و غيره از طريق يكى عقود اسلامى مانند مضاربه، شركت، جعاله و مانند آن عمل كنند و تمام شرايط شرعى را در نظر بگيرند سودى كه مى دهند اشكالى ندارد .
ولى اگر همان قرض دادن يا شرط سود است منتهى در كاغذها و به صورت لفظى با كتبى اسم عقد اسلامى روى آن مى گذارند ولى ماهيتش همان ماهيت ربوى مى باشد، براى بانك و گيرندگان هر دو از نظر حكم تكليفى حرام است.(1)
(1) ترجمه اجوبه الاستفتاآت مقام معظم رهبرى چاپ وزيرى س 1922
پرسمان